دل، خانه ى محبت است و محبت سرشارترین طراوت بهار، خانه ى دلمان را لبریز کرده است. اى سبزترین! دریچه ى قلبمان یکسره به سوى آسمان انتظار مقدمت گشوده است و از پشت همین پنجره چشم به راه آمدنت نشسته ایم و اگر روزها بگذرد و عمرها سپرى شود، قلب هامان از یقین به آمدنت لبریز خواهد شد(1) ذره ذره ى قلبمان گواه است که مى آیى با عطر خوش حیات، تا به شمیم روح افزایت دل هاى مرده مان را زنده کنى.(2)
دل، خانه ى محبت است و محبت سرشارترین طراوت بهار، خانه ى دلمان را لبریز کرده است. اى سبزترین! دریچه ى قلبمان یکسره به سوى آسمان انتظار مقدمت گشوده است و از پشت همین پنجره چشم به راه آمدنت نشسته ایم و اگر روزها بگذرد و عمرها سپرى شود، قلب هامان از یقین به آمدنت لبریز خواهد شد(1) ذره ذره ى قلبمان گواه است که مى آیى با عطر خوش حیات، تا به شمیم روح افزایت دل هاى مرده مان را زنده کنى.(2)
بیا اى باغبان بنفشه هاى پاکى! بیا که انتظار آمدنت با تار و پود دل هامان عجین شده است. این فقط چشم نیست که در فراق تو چشمه ى اشک است، این تنها دست هامان نیست که به آسمان بلند است و تو را مى طلبد، که با هر قطره ى اشکى، قلب نیز شرحه شرحه مى شود، دل نیز مى سوزد و مى نالد. تو آرزوى دل هر زن و مرد با ایمانى که در هجرت نالان است.(3) چه مى شود که بیایى؟!
اى مرهم دل هاى شکسته، اى طبیب قلب هاى دردمند! داروى دل بیمارمان غبار مقدم توست. کى غبار قدمت را توتیاى چشم خواهم ساخت؟ اى یکه سوار وادى مهر! بیا که دل، داغ تو دارد و سر، مهر تو، اى مولا و اى مقتداى من! قلب من تسلیم توست،(4) آینه ى حکم توست. که حکم تو حکم خداست.(5) خدایا، به پاکى مقدمش سوگندت مى دهم که قلب مرا عرصه ى اطاعت محض از ولى امرت قرار ده!(6) یارى ام کن تا عطر حضورش را از پس پرده ى غیبت بیابم و به یمن این حضور مبارک، گردن اطاعت بر امرش نهم. یارى ام ده تا آنچه خواست اوست، از عمق دل بخواهم وآنچه نمى پسندد، با تمام وجود ناپسند دارم.
دل، خانه ى محبت است ومحبت سرشارترین طراوت بهار، خانه ى دلمان را لبریز کرده است. اى سبزترین! دریچه ى قلبمان یکسره به سوى آسمان انتظار مقدمت گشوده است واز پشت همین پنجره چشم به راه آمدنت نشسته ایم واگر روزها بگذرد وعمرها سپرى شود، قلب هامان از یقین به آمدنت لبریز خواهد شد. ذره ذره ى قلبمان گواه است که مى آیى با عطر خوش حیات، تا به شمیم روح افزایت دل هاى مرده مان را زنده کنى
مهربانا! یادش را از یادم مبر.(7) ایمان به او را در قلبم افزون کن(8) و یقین به ظهورش را هر لحظه در برابر دیدگانم بنماى(9) رحیما! عزیزا! رئوفا! در روزگار طولانى غیبتش، یقین به آمدنش را از ما مگیر(10) و در گذر این انتظار طولانى، خواب غفلت بر دیدگان ما میفکن و به فراموشى مان فرو مبر! مگذار این دل منتظر به بازیچه هاى دنیایى سرگرم شود و بر رنگ وارنگ دنیا دل خوش کند. مگذار این قلب چشم به راه و شیفته ى قدمش، آنى رنگ و بوى غیر پذیرد و یا آیینه ى تصویرى، غیر تصویر بهار باشد و یا لحظه اى دریچه اى به غیر وادى مهر او بگشاید. مگذار قلبمان به اطاعت غیر او بتپد. اى مهربان ترین! مگذار دلمان بیش از این در انتظار آمدنش شرحه شرحه شود. به نسیم آمدنش روح حیات بر ما ببار و چشممان را به جمال دل آرایش روشن کن و قلب هامان را به حضورش آرامش بخش،(11) یا غیاث المستغیثین!
پاورقی:
1- مفاتیح الجنان، ص 869: فلو تطاولت الدهور وتمادت الأعمار لم أزدد فیک الا یقینا.
2- همان، ص 973: (أحى به القلوب المینة).
3- همان، ص 886: (بنفسى أنت أمنیة شائق یتمنى من مؤمن ومؤمنة ذکرا فحنا).
4- همان، ص 904، (قلبى لکم مسلم).
5- ر.ک:ص 33، پاورقى 5.
6- مفاتیح الجنان، ص 969: (لین قلبى لولى امرک).
7- همان، ص 970: (ولا تسنا ذکره وانتظاره والایمان به وقوة الیقین فى ظهوره).
8- همان، ص 970: (ولا تنسنا ذکره وانتظاره والایمان به وقوة الیقین فى ظهوره).
9- همان، ص 970: (ولا تنسنا ذکره وانتظاره والایمان به وقوة الیقین فى ظهوره).
10- همان، ص 970: (اللهم ولا تسلبنا الیقین لطول الأمد فى غیبته).
11- همان، ص 876: (وثبت به القلب).
مشاهده بزرگ شده تصاویر و تصاویر بیشتر در ادامه مطلب
جهت مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها راست کلیک و . view image را کلیک کنید.اجرای-نمایش به مناسبت ولادت حضرت-قائم(عج)............................................................................................................................................اردوی خوانسار 1372...............................................................................................................................
تقدیر-از-سردبیران-نشریه-انتظار-در-جشن-نیمه-شعبان--1377.................................................................................................................................
جلسه-انتخابات-کانون---نوروز-80...................................................................................................................................
اردویه-ابیانه-و-آقا-علی-عباس---تابستان-2--79.......................................................................................................................................اردویه-ابیانه-و-آقا-علی-عباس---تابستان-79..................................................................................................................................................
کلاس-تابستانی---تابستان-75............................................................................................................................
مراسم شبی با موسیقی..........................................................................................................................
نمایشگاه فرهنگی نوروز - 1378........................................................................................................................
مسابقه فوتبال گل کوچک - تایستان 1381..........................................................................................................................
مسابقه حفظ قرآن کریم..............................................................................................................................
مراسم فاتحه خوانی بر سر مزار سید حلاج -1377مطالب مرتبط:تصاویری از دهه 70 و 80 کانون فرهنگی مهدیه وادقان(2)
بدی ها مانند
دیوی دودمنش پنجه در گلبی تردید هرانسان آزاده ای از مشکلاتی که گریبان
بشریت را گرفته، آزرده خاطر است. زشتی ها و وی انسانیت انداخته و بی رحمانه
راه نفس کشیدن را بر انسان بسته است. انسان های وارسته و دلسوخته از این
همه هرزگی و تباهی، که روز به روز فراگیرتر می گردد، سخت پریشان خاطر و
افسرده اند.
ادامه متن در ادامه مطلب...
بدی ها مانند
دیوی دودمنش پنجه در گلبی تردید هرانسان آزاده ای از مشکلاتی که گریبان
بشریت را گرفته، آزرده خاطر است. زشتی ها و وی انسانیت انداخته و بی رحمانه
راه نفس کشیدن را بر انسان بسته است. انسان های وارسته و دلسوخته از این
همه هرزگی و تباهی، که روز به روز فراگیرتر می گردد، سخت پریشان خاطر و
افسرده اند. سرپیچی از فرمان خداوند، غرق شدن در منجلاب گناه، نداشتن
نیت و اندیشه های پاک، عدم شناخت و رعایت حریم و حرمت خدا، گمراهی و
ناپایداری در دین آیین، یاوه سرائی، دروغ گویی، عادت به سخنان زشت و
ناهنجار، ماندن در جهل و نادانی، خوردن غذاهای حرام و شبهه ناک، رواداشتن
ظلم و ستم نسبت به دیگران، دزدی و به یغما بردن دارایی های مردم و ملت ها،
چشم های آلوده و دیدن صحنه های مملو از جنایت و فساد، گوش سپردن به نغمه
های شیطانی و شنیدن غیبت و تهمت و دروغ، سکوت دانشمندان و خودداری ایشان از
پند و اندرز دادن به دیگران، میل و رغبت دانشمندان به دنیا، تنبلی و بی
رغبتی دانشجویان و دانش آموزان در کسب علم و معرفت، بی توجهی توده مردم در
شنیدن نصیحت و موعظه و عدم پیروی از راه درست دین داری، واگیری بیماری های
روحی و جسمی، فزونی مرگ های بی توبه و بی آمرزش، سبک سری پیران و
سالخوردگان، خودسری و سرکشی جوانان، بی عفتی زنان، تکبر و گردن فرازی اغنیا
و بخیلی ثروتمندان، بی صبری و فزون طلبی فقیران و ... مسائل و مشکلات عمده
ای است که در سرتاسر جهان شاهد آن هستیم. ما اینک در دوران دشوار و
پرمحنت غیبت امام زمان علیه السلام به سر می بریم. بی تردید همه ما دوست
داریم بدانیم در این روزگار آشفته چه کنیم تا قلب نازنین امام زمان (ع) را
راضی کنیم و ظهور آن عزیز را پیش بیندازیم. شما دوستداران و منتظران
راستین امام زمان (ع ) که در بزرگداشت نام و یاد حضرت مهدی (ع ) آرام و
قرار ندارید، از نابسامانیها رنج می برید و بهترین بستر و زمینه سازی برای
شتاب در ظهور امام زمان (ع ) را تربیت انسان های صالح و وارسته می دانید و
مهم ترین عوامل بازدارنده در فرج حضرت مهدی را همان اموری می شمارید که پیش
تر، از آن ها یاد شد، باید با تمام توان کوشید تا تباهی ها و زشتی ها از
جوامع بشری رخت بربندد.راه های روشنی برای رسیدن به این هدف والا پیش روی ماست . راه هایی که آن بزرگوار و پدران گرامی ایشان پیش روی ما نهاده اند. یکی
از بهترین رهنمودهای حضرت ولی عصر(ع) دعای زیبائی است که از آن حضرت نقل
شده است. مضامین عمیق و معانی ژرف آن دعا، هم به بخشی از مهم ترین مشکلاتی
که جامعه بشری و به خصوص جوامع مسلمان با آن ها روبرو هستند، اشاره می کند و
هم راه حل آنها را بیان می دارد. شما یاران به یقین می خواهید در دورانی
که وضعش را خوب می دانید از آفات و آسیب های خانمانسوز در امان باشید پس
خود را در پناه امام زمانتان قرار دهید و این دعا را همراه با آن عزیز
زمزمه کنید:اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بُعدَ المعصیة و صدق النیة و عرفان الحرمه.بارالها! به ما توفیق بده تا ترا اطاعت کنیم و از گناهان دوری گزینیم و نیت و اندیشه پاک و صادق داشته باشیم و حرمت ترا پاس بداریم. و اکرمنا بالهدی و الاستقامه و سددالسنتنا بالصواب و الحکمة.ما را با هدایت و استقامت در راه دین و آئین گرامی بدار و زبانمان را با سخنان سنجیده و حکمت آمیز استوار فرما. و املا قلوبنا بالعلم و المعرفةدلهای ما را از دانش و معرفت پر کن. و طهر بطوننا من الحرام و الشبهة.و شکم های ما را از غذاهای حرام و شبهه ناک پاک بگردان. و اکفف ایدینا عن الظلم و السرقة.دستان ما را از ظلم و ستم و سرقت باز بدار. و اغضض ابصارنا عن الفجور و الخیانةو چشمان ما را از خیانت و هرزگی حفظ فرما. و اسدد اسماعنا عن اللغو و الغیبة.و گوشهای ما را از شنیدن سخنان لغو و بیهوده و غیبت، بربند. و تفضل علی علمائنا بالزهد والنصیحة.خدایا! بر دانشمندان ما زهد و خیرخواهی تفضل فرما.و علی المتعلمین بالجهد و الرغبة.بارالها! به دانشجویان، تلاش و رغبت کرامت کن.و علی المستمعین بالاتباع و الموعظة.خداوند! به شنوندگان، پیروی و پندپذیری عطا کن. و علی مرضی المسلمین بالشفاء و الراحة.خدایا! به مریضان مسلمان، شفا و آسودگی.و علی موتاهم بالرافة و الرحمة.و بر مردگان ایشان، رافت و رحمت مرحمت فرما.و علی مشایخنا بالوقار و السکینة.بارالها! به سالخوردگان ما، وقار وسنگینی. و علی الشباب بالانابه و التوبة.و به جوانان، توبه و بازگشت از گناه.و علی النساء بالحیاء و العفة.و به زنان، حیا و پاکدامنی عطا فرما.و علی الاغنیا بالتواضع و السعة.خداوندا! به ثروتمندان ، فروتنی وبخشندگی. و علی الفقراء بالصبر و القناعة. و بر فقیران، صبر و قناعت کرامت کن. و علی الغزاة بالنصر و الغلبة .بارالها! به جنگجویان ، پیروزی و نصرت. و علی الاسراء بالخلاص و الراحة.و به اسیران، آزادی و آسودگی عطا بفرما. و علی الامرا بالعدل و الشفقة. بارخدایا! به امیران، عدل و دلسوزی. و علی الرعیة بالانصاف و حسن السیره.و به رعیت، انصاف و خوش رفتاری ارزانی فرما.و بارک للحجاج و الزوار فی الزاد و النفقة. خدایا! بر توشه و نفقه حاجیان و زیارت کنندگان بیفزای.و اقض ما اوجبت علهیم من الحج و العمرة.بارالها! هر آن چه از حج و عمره بر حاجیان و زائران واجب فرموده ای، به انجام رسان. بفضلک و رحمتک یا ارحم الراحمین
ای مهربان ترین مهربانان! تمامی این درخواستها و دعاها را به فضل و رحمت خویش اجابت فرما
منبع:سایت مهدیه تهران
قال رسول الله (ص) سخفان من الناس اذا صلی صلح الناس و اذا فسدا فسد النانس العلماء و الامراء [1] دو
صنف و گروه هستند که اگر اصلاح شوند مردمان اصلاح می شوند و اگر فاسد
باشند جامعه فاسد می شود .آنها دانشمندان و زمامداران می باشند . قال رسول الله (ص) :
سیاتی
علی امتی زمان یکثر الفقراء و یقل العلماء و یقبض العلم و یکثر الهرج ثم
یاتی بعد ذلک زمان یقرا القرآن رجال لایجاوز تراقیهم .
ادامه متن در ادامه مللب
سیمای علماء و دانشمندان
قال رسول الله (ص) سخفان من الناس اذا صلی صلح الناس و اذا فسدا فسد النانس العلماء و الامراء [1] دو
صنف و گروه هستند که اگر اصلاح شوند مردمان اصلاح می شوند و اگر فاسد
باشند جامعه فاسد می شود .آنها دانشمندان و زمامداران می باشند . قال رسول الله (ص) : سیاتی
علی امتی زمان یکثر الفقراء و یقل العلماء و یقبض العلم و یکثر الهرج ثم
یاتی بعد ذلک زمان یقرا القرآن رجال لایجاوز تراقیهم . [2] بر امت من
زمانی بیش می آید که در آن زمان فقیر زیاد می شود دانشمند و عالم کم می شود
،علم از میان مردم برداشته می شود هرج و مرج فراگیر میگردد سپس زمانی پیش
می آید که قاریان قرآن ، قرآن را می خوانند ولی از حلقوم آنها تجاوز نمی
کند . متاسفانه در این زمان فقط به صوت و لحن و تجوید و دستگاه قرائت
توجه می شود بدون آنکه در معانی و مفاهیم و تفسیر و تاویل کار شود . و بدون
آنکه در قاری و مستمع اثر معنوی بگذارد . قال رسول الله (ص) : یاتی
زمان علی امتی امرائهم یکونون علی الجور و علمائهم علی الطمع و عبادهم علی
الریا و تجارهم علی اکل الربا و نسائهم علی زینه الدنیا فعنه ذلک کساد
امتی لکساد الاسواقو لیس فیها مستقیم امواتهم الایسون فی قبورهم من خیرهم
فعند ذلک الزمان الهرب غیر من التیام .[3] زمانی برامت من فرا می رسد
که زمامداران و مسئولین ظالم می شوند و دانشمندان حریص و طماع می شوند و
اهل عبادت و مومنین ریا کار می شوند و تجار و کسبه ربا و نزول خور می شوند و
زنانشان فقط به فکرزینت در بازار مسلمین یک انسان خوب و سالم پیدا نمی شود
مردکان در قبرمایوس هستند که خیری به آنها برسد . در آن زمان فرار کردن
بهتر از ماندن میباشد . قال رسول الله (ص) : سیاتی زمان علی امتی لایعرفون العلماء الا بثوب حسن .[4] زمانی بر امت من میرسد که عالم و دانشمند را فقط به لباس زیبا می شناسند . یک روایت عجیب که از اسرار می باشد . امام حسن عسکری فرمود : ای
ابا هاشم زمانی بر مردم می آید که ظاهری خندان و بشاش دارند ولی باطنی
تاریک و سیاه ،سنت را بدعت و بدعت را جزء سنت کرده اند . مومن حقیر و کوچک
ولی فاسق و گناهکار با وقار و دارای شخصیت است . دانشمندان در ظلمت و
تاریکی هستند .دانشمندان رفت و آمد دارند (شاید کنایه از ثروت داشتن و یا
....) ثروتمندان سهم فقراء را می دزدند (شاید کنایه از ندادن خمس و زکات و
....) بچه هایشان جلوتر از بزرگترها راه میروند هرنادانی را دانا می دانند و
هر حیله گری را فقیر می دانند . بین مخلص (انسان خوب ) و مرتاب (ریا کار و انسان بد ) تشخیص نمی دهند گرگ را از میش تشخیص نمی دهند . دانشمندان
آنها بدترین انسانها روی زمین هستند زیرا میل به صوفی گری و میل به فلسفه
پیدا می کنند . قسم بخدا آنها اهل تحریف دین هستند . در حب مخالفین ما اهل
بیت زیاده روی و مبالغه می کنند و شیعیان و محبان ما اهل بیت را گمراه می
کنند . اگر به پست و مقامی برسند از رشوه سیر نمی شوند و اگر منصب را از او بگیرند خدا را برریا عباد میکنند . آگاه
باشید آنها دزدان مومنین هستند و مردم را به مکتب ملحدین می خوانند پس کسی
که آنها را درک کند از آنها دوری گزیند و دین و ایمانش را حفظ کند . ای ابا هاشم این مطالبی که گفتم از اسرار ما اهل بیت است پس از غیر اهلش این روایت را کتهان کن . قال الصادق (ع) : تخلوا الکوفه من المومنین و یارز العلم عنها کما تارز الحیه فی حجرها ثم یظهر فی بلده یقال لها قم و اهلها قائمون مقام الحجه .[5] کوفه
از مومنان خالی می شود و علم از کوفه برچیده می شود ، آنچنانکه مار در
لانه خود درهم می پیچد (یا مانند مار که لانه را ترک می کند ) آنگاه شهری
به نام قم ظاهر می شود که مردمان آن قائم مقام حجت خدا هستند . یک روایت عجیب قال الصادق (ع) : یخرج
الرجل من قم یدعوا الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزیر الحدید لا تزلیز لهم
الحوادث و لا یعملون و لا یجنبون و علی الله یتوکلون و العاقبه للمتقین
.[6] مردی از قم خارج می شود قیام می کند مردم را به سوی حق دعوت
میکند گروهی که دلهایشان چون قطعات آهن محکم است در اطراف او جمع می شوند
.حوادث آنها را مضطرب سازد ،ملول نشوند و دچار وحشت نگردند و بر خداوند
توکل کنند و عاقبت از آن پرهیزکاران است .
حضرت امام خمینی رحمه الله از همان ایام جوانی، به حضرت زهرا علیهاالسلام
علاقه ای خاص نشان می دادند و سه روز در فاطمیه دوم برای جدّه شان مجلس
روضه می گرفتند. ایشان به ذکر مصیبت فاطمه زهرا علیهاالسلام حساسیت ویژه ای
داشتند و هنگامی که از حضرت زهرا علیهاالسلام و سید الشهداء نام برده می
شد، بیش از همه گریان می شدند.متن در ادامه مطلب...
حضرت فاطمه زهرا (ع) از نگاه حضرت امام خمینی(ره)
حضرت امام خمینی رحمه الله از همان ایام جوانی، به حضرت زهرا علیهاالسلام
علاقه ای خاص نشان می دادند و سه روز در فاطمیه دوم برای جدّه شان مجلس
روضه می گرفتند. ایشان به ذکر مصیبت فاطمه زهرا علیهاالسلام حساسیت ویژه ای
داشتند و هنگامی که از حضرت زهرا علیهاالسلام و سید الشهداء نام برده می
شد، بیش از همه گریان می شدند.
به گزارش ویژه نامه ایام فاطمیه باشگاه خبرنگاران، در این مطلب شما
خوانندگان گرامی با حضرت فاطمه زهرا (ع) از منظر بنیانگذار جمهوری اسلامی
ایران ، امام خمینی(ره) آشنا می شوید.
سیره عملی امام در سوگواری بر حضرت زهرا علیهاالسلام
حضرت
امام خمینی رحمه الله از همان ایام جوانی، به حضرت زهرا علیهاالسلام علاقه
ای خاص نشان می دادند و سه روز در فاطمیه دوم برای جدّه شان مجلس روضه می
گرفتند. ایشان به ذکر مصیبت فاطمه زهرا علیهاالسلام حساسیت ویژه ای داشتند و
هنگامی که از حضرت زهرا علیهاالسلام و سید الشهداء نام برده می شد، بیش از
همه گریان می شدند.
یکی از شاگردان امام می گوید: «ایشان در مدتی که
در نجف اشرف بودند، در تمام شب های شهادت معصومان علیهم السلام در منزلشان
ذکر مصیبت داشتند و به مناسبت شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام این برنامه سه
شب ادامه داشت. گریه کردن و اشک ریختن امام بدون استثنا در همه این جلسات
وجود داشت».
حقیقت ناشناخته
عظمت و منزلت حضرت زهرا
علیهاالسلام تا به حال موضوع بسیاری از گفته ها و نوشته ها قرار گرفته است،
ولی کمتر بیانی است که به پایه سخنان والا و پر ارج ذرّیه زهرا
علیهاالسلام ، امام خمینی رحمه الله برسد. حتی می توان گفت در میان تمام
سخنان ژرف و فرموده های حکمت آموز حضرت امام راحل رحمه الله نیر کمتر سخنی
است که بر ژرفنای بیان ایشان درباره صدیقه طاهره نزدیک شده باشد. ایشان
درباره حضرت زهرا علیهاالسلام می فرماید: «او حرکت معنوی خود را با قدرت
الهی، با دست غیبی و با تربیت رسول الله شروع، و تمامی مراحل معنوی را طی
کرده است تا به مرتبه ای رسیده که دست همه از او کوتاه گشته است».
مقام رفیع فاطمه علیهاالسلام
عارف
مهربان جماران، حضرت امام خمینی رحمه الله به هنگام سخن گفتن از مقام
والای فاطمه زهرا علیهاالسلام ، در آسمان معرفت آن حضرت بسیار اوج می گرفت.
با این حال، همواره معترف بود که اندیشه و زبان بشری، از فهم و بیان حتی
گوشه ای از مقام والای معنوی آن حضرت ناتوان است.
ایشان می فرماید:
«من راجع به حضرت صدیقه خودم را قاصر می دانم که ذکری بکنم». ایشان در جای
دیگری درباره مقام بلند آن حضرت می فرماید: «زنی که هر کسی با بینشی،
درباره او گفتاری دارد و با این حال کسی از عهده ستایش او برنیامده است ؛
چرا که احادیثی که از خاندان وحی رسیده، به اندازه فهم مستمعان بوده است.
دریا را در کوزه ای نتوان گنجاند و دیگران هر چه گفته اند، به مقدار فهم
خودشان بوده است، نه به اندازه مرتبت او. پس بهتر آنکه از این وادی شگفت
درگذریم».
الگویی جاودانه
حضرت زهرا علیهاالسلام نه
تنها برای زنان، بلکه برای همه عالم اسوه ای حسنه است. امام خمینی رحمه
الله می فرماید: «الگو، حضرت زهراست.ما باید از این خاندان سرمشق بگیریم،
بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان، بلکه همه ما، از همه آنها.
آنها زندگی خودشان را برای طرفداری از مظلومان و احیای سنت الهی وقف
کردند. ما باید تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار دهیم. کسی که
تاریخ اسلام را می داند، می داند که هر یک از این خاندان در مقابل کسانی که
می خواستند مستضعفان را از بین ببرند، قیام کردند». حضرت امام در سفارشی
ارزشمند به بانوان چنین فرمود: «در تهذیب اخلاق خود و وادار کردن دوستانتان
به تهذیب اخلاق کوشش کنید؛... آن طوری که حضرت زهرا علیهاالسلام بود. همه
باید به او اقتدا کنیم و همه باید دستورمان را از اسلام به وسیله او و
فرزندان او بگیریم. همان طوری که او بوده است، باشید و در علم و تقوا کوشش
کنید».
ویژگی خاص فاطمه علیهاالسلام
امام صادق علیه
السلام در روایتی می فرماید: «بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه و آله
وسلم حضرت زهرا علیهاالسلام بسیار اندوهگین و بی تاب بود. از این رو،
جبرئیل هر روز تا هنگام شهادتش به نزد او می آمد و او را تسلی می داد و آن
حضرت را از جایگاه پیغمبر و آنچه بر فرزندان او خواهد گذشت و اخبار آینده،
باخبر می کرد و حضرت علی علیه السلام آنها را در صحیفه ای به نام مصحف
فاطمه علیهاالسلام می نوشت».
حضرت امام خمینی رحمه الله با ذکر این
روایت می فرماید: «گمان ندارم غیر از طبقه اول از انبیای عظام، درباره کسی
این طور وارد شده باشد.... مسئله فرود آمدن جبرئیل، یک مسئله ساده ای نیست.
خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی امکان دارد بیاید. یک تناسب کامل بین روح
آن کسی که جبرئیل بر او وارد می شود و مقام جبرئیل که روح اعظم است لازم
است.....من این شرافت و فضیلت را از همه فضایل عظیمی که برای حضرت زهرا ذکر
کرده اند، بالاتر می دانم... این فضیلت از مختصات حضرت صدیقه است».
خورشید تابان
حضرت
زهرا علیهاالسلام با کمالات معنوی بی نظیر و اخلاق نیکو و منش و رفتار
پسندیده خود، گوی سبقت را از همگان ربود و با ویژگی های ارزشمند خویش،
جاهلیت عرب را به انزوا کشید. حضرت زهرا علیهاالسلام زنی بود که به فرموده
امام خمینی رحمه الله ، افتخار خاندان وحی است و چون خورشیدی بر تارک اسلام
عزیز می درخشد؛ زنی که فضایل او، هم طراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم صلی
الله علیه و آله وسلم و خاندان عصمت و طهارت بود.
صحیفه فاطمیه، افتخار شیعیان
حضرت
امام خمینی رحمه الله در وصیت نامه خود، مصحف حضرت زهرا علیهاالسلام را از
افتخارات شیعه معرفی می کند و چنین می نویسد: «ما مفتخریم که ادعیه حیات
بخش که آن را قرآن صاعد می خوانند، از ائمه معصومین ماست. مناجات شعبانیه
امامان و دعای عرفه حسین بن علی و صحیفه سجادیه، این زبور آل محمد صلی الله
علیه و آله وسلم و صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی
به زهرای مرضیه است، از ماست».
برترین تعقیبات نماز
حضرت
امام خمینی رحمه الله تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام را از برترین تعقیبات
نماز می دانست. ایشان در کتاب آداب الصلاة می نویسد: «از جمله تعقیبات
شریفه، تسبیحات صدیقه طاهره است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به
آن معظّمه تعلیم فرمود و آن افضل تعقیبات است. در حدیث است که اگر چیزی
افضل از آن بود، رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آن را به فاطمه
علیهاالسلام می آموخت».
فرزندان معنوی کوثر
در نگاه
حضرت امام خمینی رحمه الله ، شهیدان انقلاب اسلامی، فرزندان معنوی حضرت
زهرا علیهاالسلام هستند. ایشان در پیامی چنین می نویسد: «قلم و بیان من
عاجز است که... از حماسه ها، رشادت ها، خیرات و برکات فرزندان معنوی کوثر،
حضرت فاطمه علیهاالسلام سخن بگوید که همه این ها از هنر اسلام و اهل بیت و
از برکات پیروی امام عاشورا سرچشمه گرفته است»./ ق پ