به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
جشن میلاد آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و اله) و ولادت رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق(علیه الاسلام) شنبه شب مورخ ....
به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
جشن
میلاد آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و اله) و ولادت
رئیس مذهب شیعه حضرت امام جعفر صادق(علیه الاسلام) شنبه شب مورخ 28/دی/1392
بعد از نماز مغرب و عشاء در مهدیه روستای وادقان برگزار میگردد.به همین
مناسبت مراسمی نیز در کاشان منزل آقای رجب عسکری با سخنرانی حجت الاسلام
والمسلمین فلاحیان برگزار خواهد شد.
حضرت امام زمان (عجل الله تعالی
فرجه) همانند جدّ بزرگوارش ابتدا با الفت و مهربانی راه تبلیغ و دعوت را
پیش می گیرد و با کفار اتمام حجت می کند و چنانچه نپذیرند و گردنکشی کنند
با قاطعیت تمام با آنان برخورد می نماید. در این مقاله رفتار اجتماعی امام مهدی علیه السلام و نحوه برخورد حضرت با کفار مورد بررسی قرار می گیرد.....
رفتار اجتماعى امام مهدى (علیه السلام)
امام مهدى (عجل الله
تعالی فرجه الشریف) مانند سایر فرستادگان الهى و ائمه ى معصوم (علیهم
السلام)همه ى ویژگى ها و خصوصیات عالى را دارا است، لکن از لحاظ رفتار
اجتماعى، بعضى خصوصیات را دارد که خداوند متعال به آن حضرت عطا کرده است:
1ـ
امام مهدى (عج) هیچ حکومتى را حتّى از روى تقیّه، به رسمیت نشناخته و نمى
شناسد. او مأمور به تقیّه از هیچ حاکم و سلطانى نیست و تحت سلطنت هیچ
ستمگرى در نیامده و در نخواهد آمد.
امام صادق (علیه السلام)مى
فرماید: «قائم (علیه السلام) قیام مى کند در حالى که بیعت هیچ کس را بر
گردن ندارد.». (بحارالأنوار، ج 51، ص 39)
2- آن حضرت، در قضاوت، از علم الهى استفاده کرده و نیازى به بیّنه و شاهد ندارد و همانند حضرت داوود و سلیمان قضاوت خواهد کرد.
امام
باقر (علیه السلام) مى فرماید: «سپس امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه) به
منادى امر خواهد کرد تا ندا دهد که این مهدى است و همانند قضاوت داوود
(علیه السلام) و سلیمان (علیه السلام) قضاوت مى کند و در این امر بیّنه اى
نمى خواهد.». (مستدرک الوسائل، ج 17، ص 365)
3- هر چند برخى از
پیامبران و امامان، تشکیل حکومت دادند، ولى حکومت آنان فراگیر نبود، بلکه
محدود به مناطق خاص و قسمت هایى از سرزمین هاى عالم خاکى مى شد، امّا امام
مهدى حکومتى فراگیر تشکیل مى دهد که تمام کره ى خاکى را در بر مى گیرد.
پیامبر
اسلام (صلى الله علیه وآله) در این مورد مى فرماید: «... حکومت امام مهدى
(علیه السلام) غرب و شرق را فرا مى گیرد.». (بحارالأنوار، ج 51، ص 71)
امام
مهدى (عج) هیچ حکومتى را حتّى از روى تقیّه، به رسمیت نشناخته و نمى
شناسد. او مأمور به تقیّه از هیچ حاکم و سلطانى نیست و تحت سلطنت هیچ
ستمگرى در نیامده و در نخواهد آمد
4- حکومت حضرت مهدى (عجل
الله تعالی فرجه) حکومت عدل و داد است و جهان را پر از عدل و داد خواهد
کرد. تقریباً، در اکثر احادیث مربوط به امام زمان (علیه السلام) آمده است
که خداوند به وسیله ى آن حضرت، جهان را پر از عدل و قسط خواهد کرد.
(بحارالأنوار، ج 51، ص 73)
5- چون حکومت امام زمان، حکومت عدل است، همه از حکومت آن حضرت راضى خواهند بود.
پیامبر
(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «در خلافت مهدى (علیه السلام) اهل زمین و
اهل آسمان راضى خواهند بود.» (بحارالأنوار، ج 51، ص 80)
نحوه برخورد حضرت با کفار
تردیدی
نیست در اینکه حضرت امام زمان (علیه السلام) همانند جدّ بزرگوارش ابتدا با
الفت و مهربانی راه تبلیغ و دعوت را پیش می گیرد و با کفار اتمام حجت می
کند و چنانچه نپذیرند و گردنکشی کنند با قاطعیت تمام با آنان برخورد می
نماید.
امام باقر ـ علیه السلام ـ می فرماید: «هنگامی که قائم قیام
کند، بر یک یک ناصبیان ایمان را عرضه می کند، اگر به حقیقت آنرا بپذیرند،
آنان را رها می سازد وگرنه هر کس که ایمان را نپذیرفت، گردنش را می زند یا
از او جزیه می گیرد ـ چنان که امروز از اهل ذمه می گیرند ـ و او را به
روستاها و آبادی های دور تبعید می کند.» (بحارالانوار، ج 52، ص 375) امّا
در مورد برخورد حضرت مهدی(علیه السلام) با اهل کتاب ـ که آنها نیز کافر
هستند ـ روایات متعددی است که به یکی از آنها اشاره می شود.
امام صادق (علیه السلام)مى فرماید: «قائم (علیه السلام) قیام مى کند در حالى که بیعت هیچ کس را بر گردن ندارد»
عبدالله
بن کلیر از امام کاظم ـ علیه السلام ـ درباره تفسیر آیه «و له اسلم من فی
السموات و الارض طوعاً و کرهاً» هر کس که در آسمان و زمین است چه از روی
اختیار یا اجبار مطیع فرمان خداست» سۆال کرد:
امام فرمود: این آیه
درباره قائم نازل شده است، هنگامی که علیه یهود، نصاری صائبان، مادی گرایان
و برگشتگان از اسلام و کافران در شرق و غرب کرهی زمین قیام می کند و
اسلام را به آنان پیشنهاد می کند هر کس از روی میل پذیرفت دستور می دهد که
نماز بخواند و زکات بدهد و بر طبق آن چه فرد مسلمان مأمور به انجام آن است
رفتار نماید و هر کس مسلمان نشود، گردنش را می زند تا آنکه در شرق و غرب
جهان یک کافر بر جای نماند.» (تفسیر نور الثقلین، ج اول، ص 362)
بنابراین
با توجه به رأی مشهور و با عنایت به روایات متعدد امام بزرگوار در آغاز
راه مسالمت را پیش می گیرند و اسلام را ارائه می کنند و چنانچه نپذیرند با
آنان برخورد قاطع خواهد شد.
البته فرضیه دیگری هست و آن اینکه اگر
اهل کتاب اسلام را نپذیرند بایستی جزیه پرداخت کرده و یا تبعید شوند که این
فرضیه هم طرفدارانی دارد.
منابع:
سایت اندیشه قم
بحارالأنوار، ج 51 و 52
تفسیر نور الثقلین، ج اول
تبیان
مستدرک الوسائل، ج17
به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
مجمع سالیانه هیئت انصارالمهدی (عج) روستای وادقان طبق روال هرساله بعد از مراسم های ماه صفر ، جمعه شب مورخ 20/دی/92 در منزل جناب آقای علی آزادی ، با حضور بیش از نیمی از اعضاء برگزار گردید.در این مجمع بعد از شنیدن گزارش کار هیئت رئیسه قبلی در طول یکسال گذشته و.....
به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
مجمع
سالیانه هیئت انصارالمهدی (عج) روستای وادقان طبق روال هرساله بعد از
مراسم های ماه صفر ، جمعه شب مورخ 20/دی/92 در منزل جناب آقای علی آزادی ،
با حضور بیش از نیمی از اعضاء برگزار گردید.
در این مجمع بعد از شنیدن گزارش کار هیئت رئیسه قبلی در طول یکسال گذشته و بعد از آن
شنیدن سخنان مدعوین محترم،اعضای هیئت رئیسه جدید مهدیه انتخاب گردیدند.این
اعضاء در اولین جلسه خود که حداکثر باید تا پایان ماه دی برگزار گردد،مدیر
عامل و سمت های دیگر اعضاء را باید مشخص کنند.
آقایان محمد فلاحیان،علی آزادی،محسن رضایی،مجتبی عسکری،حسین اکبریان،محسن مصلحی،اسماعیل محمدزاده ، منتخبین مجمع عمومی برای یکسال پیشرو هیئت میباشند.
*لازم به ذکر است،اعضای کانون فرهنگی مهدیه وادقان در گردهمایی این کانون که اوایل بهمن ماه برگزار میگردد،مسئولین و مدیرعامل ، کانون فرهنگی ورزشی مهدیه را نیز انتخاب خواهند کرد.
همچنین
بعد از انتخاب مدیرعامل هیئت رئیسه و مدیر کانون فرهنگی مهدیه ،اعضاء منتخب
به مجمع مهدیه های سراسر کشور و اداره فرهنگ و ارشاد منطقه معرفی میگردند.
به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
به مناسبت آغاز امامت حضرت حجت بن حسن عسگری(عج) ، ظهر جمعه بعد از نماز ظهر و عصر ، دعای فرج امام زمان(عج) به همراه 12 مرتبه دعای سلامتی ایشان.....
به گزارش روابط عمومی مهدیه وادقان:
به مناسبت آغاز امامت حضرت حجت بن حسن عسگری(عج) ، ظهر جمعه بعد از نماز ظهر و عصر ، دعای فرج امام زمان(عج) به همراه 12 مرتبه دعای سلامتی ایشان در مهدیه روستای وادقان قرائت شد.
همچنین شب پنجشنبه مورخ 19/دی/1392 مراسم شهادت پدر بزرگوار ایشان نیز در مهدیه برگزار گردید.
"اباالمهدی"1-نمونه هایی از فضایل و سیره فردى امام حسن عسکری(ع)2- آیا ما شیعه ایم یا محبّ اهلبیتیم؟!3- مبارزات امام حسن عسکرى (ع) 4- حکومت و سیاست در سیره امام حسن عسکرى (ع)5-عصر امام حسن عسگری(ع)6- مداحی شهادت امام حسن عسگری(ع)-سید مهدی میرداماد
از میان همهی حقوق گوناگونی که در
آموزههای اسلامی بر ادای آنها تأکید شده است، پس از حقّ خدای متعال، هیچ
حقّی به بزرگی حقّی که امامان و پیشوایان معصوم دین(علیهم السلام) بر
عهدهی ما دارند، نیست؛ زیرا هیچ کس به اندازهی آنها در زندگی ما نقش
ندارد و استمرار زندگی ما بدون وجود آنان امکانپذیر نیست....
از میان همهی حقوق گوناگونی که در
آموزههای اسلامی بر ادای آنها تأکید شده است، پس از حقّ خدای متعال، هیچ
حقّی به بزرگی حقّی که امامان و پیشوایان معصوم دین(علیهم السلام) بر
عهدهی ما دارند، نیست؛ زیرا هیچ کس به اندازهی آنها در زندگی ما نقش
ندارد و استمرار زندگی ما بدون وجود آنان امکانپذیر نیست.
برای روشن شدن این موضوع، به روایتی از امام صادق(علیه
السلام) که از پدر ارجمندش، امام باقر(علیه السلام) و از جدّ بزرگوارش
امام سجّاد(علیه السلام) نقل کرده است، اشاره میکنیم. در این روایت چنین می
خوانیم:
« ما پیشوایان اهل اسلام و حجّتهای خدا بر جهانیان و
سروران مۆمنان، رهبران رو سفیدان و سرپرستان مۆمنان هستیم. ما امانی برای
ساکنان زمین هستیم، همچنان که ستارگان، امانی برای اهل آسمان هستند. ما
کسانی هستیم که خداوند به وسیلهی ما، آسمان را از اینکه جز به اذن او بر
زمین افتد، نگه می دارد و به وسیلهی ما، زمین را از اینکه ساکنانش را
پریشان سازد، حفظ می کند و به وسیلهی ما، باران را فرو می فرستد، رحمتش را
جاری می سازد و برکات زمین را خارج می کند. اگر یکی از ما در زمین نباشیم،
زمین ساکنانش را در کام خود فرو می برد. »
سپس فرمود: «زمین از
زمانی که خدا، آدم را آفرید، هیچ گاه از حجّت خدا خالی نبوده است، خواه این
حجّت، آشکار و شناخته شده باشد، خواه غایب و از دیده ها پنهان و تا برپایی
رستاخیز نیز زمین از حجّت خدا خالی نمی ماند، اگر این گونه نبود، خدا
پرستیده نمی شد.»
امام امیرالمۆمنین علیه السلام در زمینهی «حقوق پیشوایی» فرمود:
«
وَ أما حَقّی عَلَیکُم فَالوَفاء بالبَیعه و النَّصیحَه فِی المَشهدِ و
المغیب وَ الاجابَه حینَ ادعوکُم وَ الطاعَه حینَ آمُرُوکُم».1
بدین
سان حضرتش چهار حق مشخص و مسلم را برای خویش بیان داشته و از مردم خواسته
تا به ایفای این حقوق – که همان حقوق پیشوایی است – ملتزم و متعهد باشند.
این در حالی است که پیش از این، حقوق متقابل مردم در این زمینه را نیز بیان
داشته است. اما آن حقوق متقابل که حضرتش از مردم می طلبد، در چهار زمینهی
«وفاداری در بیعت»، «جانب داری و هواخواهی در آشکار و نهان»، «پذیرش در
هنگام دعوت» و سرانجام «اطاعت و فرمانبرداری در زمان صدور فرمان» خلاصه می
شود.
در این میان توجه به بار واژه های به کار گرفته شده در این
کلام نورانی به ویژه «بیعت» و «نصیحت» می تواند بسیار راهگشا باشد. انسانی
که تن به بیعت داده، دیگر خود را فراموش می کند و همهی خواسته ها را در
طرف مقابل خود خلاصه می بیند. او خود را – همان طور که واژهی بیع نشان می
دهد – به معنی صحیح آن و از سر آگاهی فروخته است. در این صورت، طبیعی است
که در این عرصه دیگر خود او مطرح نباشد؛ چرا که پیشاپیش خود به خواست خویش
آن را واگذار نموده است.
دقت در همین واژه شناسی ساده می طلبد که
فرد از هیچ چیز، در راهی که هستی خود را بر سر آن نهاده دریغ نکند و تنها
در این صورت است که او به تمام معنی واژهی «بیعت» را لباس تحقق پوشانیده
است. پیشوایی، در گام اول می طلبد که پیروان، اگر از سرِ آگاهی و اختیار تن
به پذیرش آن داده اند، راهی این چنین – آن هم از سرِ شوق و ذوق – در پیش
گیرند.
«زمین
از زمانی که خدا، آدم را آفرید، هیچ گاه از حجّت خدا خالی نبوده است، خواه
این حجّت، آشکار و شناخته شده باشد، خواه غایب و از دیده ها پنهان و تا
برپایی رستاخیز نیز زمین از حجّت خدا خالی نمی ماند، اگر این گونه نبود،
خدا پرستیده نمی شد»
این است که در لغت، بیعت
را «متولی کردن و عقد تولیت»2 معنی کرده اند؛ یعنی انسانی آگاهانه و
آزادانه دیگری را بر خویش متولی کند و ولایت او را از سرِ اختیر گردن نهد و
اساساً خود را نبیند و وخویشتن را فراموش کند. آن وقت از چنین فردی انتظار
می رود که در این زمینه استواری و پایداری پیش گیرد و تحت هیچ شرایطی، از
آن روی نگرداند و – همان طور که در کلام امیر مۆمنان علیه السلام تصریح شده
– وفاداری در چنین بیعتی را پیشه کند.
یکی از جلوه های تام و تمام این وفاداری را می توان در گام دوم
از این حقوق چهارگانه دریافت. خیرخواهی، هواخواهی، جانب داری با قید خلوص،
از جمله معانی ای است که در لغت برای کلمهی «نصیحت» بیان کرده اند3. وقتی
شما زبان به نصیحت و پند و اندرز دیگری می گشایید، چون در واقع خیرخواه او
هستید، در راستای جانب داری و هواخواهی واقعی او چنین می کنید. در این
صورت، آن زمینه ها که در توضیح کلمهی بیعت در میان آمد، به خوبی نشان می
دهد که بیعت کنندهی متعهد و وفادار کسی است که راه جانب داریِ بی چون و
چرای طرف مقابل خود را در پیش می گیرد. و این معنی و برداشت را وجود دو قید
«فِی المَشهد وَ الغیب» در کلام مولا علیه السلام تقویت می کند که این
حرکت، حرکتی مستمر و جاری است و آشکار و نهان و ظهور و غیبت نمی شناسد،
بلکه به عنوان یک شیوهی ضروری و پسندیده باید همواره بر رفتار و گفتار فرد
سایه بیاندازد و بیان و عمل او را پوشش دهد.
وقتی چنین شد، به طور طبیعی نوبت به گامهای سوم و چهارم در راه ایفای این حقوق می رسد. انسانی
این چنین متعهد همواره گوش به زنگ پذیرش و پاسخ مثبت به آن فردی است که به
صورت خودخواسته وی را در جایگاه ولایت خود قرار داده است، تا به محض شنیدن
ندای دعوت او، اعلام آمادگی نموده و به مصداق «بندگانیم جان و دل بر کف»
آمادهی حرکت و راهیِ راهی شود که مورد نظر پیشوای الهی او می باشد.
در
نهایت سه زمینهی بیعت، نصیحت و اجابت دست به دست هم داده و در گام چهارم
اطاعت و فرمانبری بی چون جرا را در هنگام صدور فرمان در پی خواهد داشت.
بدین سان فرد بنا به فرمودهی امام علی علیه السلام «حقوق پیشوایی» را به
طور کامل ایفا نموده و به یاری خدای بزرگ از این میدان سربلند بیرون آمده
است.
آیا اینک دورهی ایفای این حقوق سر آمده یا همچنان به عنوان یک
حقیقت مسلم در این زمان نیز جاری است و ما نیز باید بر آن متعهد باشیم؟
اگر چنین است – که هست – امروز این حقوق را در پیشگاه چه کسی باید ادا
نماییم؟ آیا غیبت جسمانی امام عصر علیه السلام می تواند مجوزی به دست دهد
تا از این حقوق سر باز زنیم و به بهانهی غیبت، آنها را معطل بگذاریم؟ یا
این که در این عرصه کار از حساسیت و در عین حال دشواریِ افزون تری برخوردار
است؛ اما چه طور؟
ما
پیشوایان اهل اسلام و حجّتهای خدا بر جهانیان و سروران مۆمنان، رهبران رو
سفیدان و سرپرستان مۆمنان هستیم. ما امانی برای ساکنان زمین هستیم، همچنان
که ستارگان، امانی برای اهل آسمان هستند. ما کسانی هستیم که خداوند به
وسیلهی ما، آسمان را از اینکه جز به اذن او بر زمین افتد، نگه می دارد و
به وسیلهی ما، زمین را از اینکه ساکنانش را پریشان سازد، حفظ می کند و به
وسیلهی ما، باران را فرو می فرستد، رحمتش را جاری می سازد و برکات زمین را
خارج می کند. اگر یکی از ما در زمین نباشیم، زمین ساکنانش را در کام خود
فرو می برد
این نکته را که ما همچنان در همین
روزگاران نیز متعهد به ایفای کامل آن حقوق هستیم، می توان از این بخش دعای
ندبه دریافت که در قسمتهای پایانی آن پس از بیان یک سلسله درد و رنجهای
ناشی از غم پنهانی پیشوا، سرانجام از خداوند می خواهیم که «وَ اَعِنّا علی
تأدیه حقوقه إلیه و الاجتهاد فی طاعته و اجتناب معصیته وَ امنُن عَلَینا
بِرِضاه». در یک کلام، یعنی ما در دوران غیبت نیز همچنان خود را متعهد به
ایفای حقوق رهبری می دانیم. دقت در آنچه که در قسمت قبل در تحلیل و توضیح
کلام نورانی امیرمۆمنان علیه السلام آورده شد و توجه به این بخش از دعا
هماهنگی بسیار روشنی را بین این دو بیان نشان می دهد.
اگر آن جا سخن از «حقوق پیشوایی» در میان آمده، در اینجا هم
عبارت «الاجتهاد فی طاعته» به معنی تلاش و کوشش و مایه گذاری از خود در
راستای طاعت، پذیرش و پیروی آمده است که به نوعی دیگر، بیانگر همان جریان
مستمر ضروری در ارتباط با پیشوای الهی است.
اگر در آنجا سخن از
فرمانبری بی قید و شرط است، در این جا نیز بحث پرهیز از عصیان و سرکشی او
در میان است. سرانجام اگر گام گذار واقعی راهی این چنین باشیم، امید می رود
که رضامندیِ خاطر پیشوای مهربان خود در پی داشته باشیم، که «وَ امنُن
عَلَینا برضاه» اشاره به این بهره مندی است. اگر خدا چنین کند، ما را رهین
منت خویش ساخته و نشان ایفای «حقوق پیشوایی» را به ما عطا فرموده است.
پی نوشت:
1. نهج البلاغه، خطبهی 34
2. اقرب الموارد
3. قاموس قرآن
منابع:
تبیان
نهج البلاغه
قاموس قران
اقرب الموارد
اصغر صادقی، جلوههای غربت، تهران: انتشارات نبá 1384، صص. 128-122.
سایت سخن اشنا
روابط عمومی کانون فرهنگی مهدیه وادقان از تمامی صاحب نظران و عموم مردم وادقان ، دعوت به عمل می آورد تا در مجمع سالیانه هیئت انصارالمهدی(عج) وادقان شرکت نمایند.
این جلسه جمعه مورخ 20/دی/92 راس ساعت 19 در کاشان،بلوار خادمی کوچه جنب مسجد نور منزل جناب آقای علی آزادی برگزار میگردد.
متن دعوت نامه را در ادامه مطلب مشاده کنید...
روابط عمومی کانون
فرهنگی مهدیه وادقان از تمامی صاحب نظران و عموم مردم وادقان ، دعوت به
عمل می آورد تا در مجمع سالیانه هیئت انصارالمهدی(عج) وادقان شرکت نمایند.
این جلسه جمعه مورخ 20/دی/92 راس ساعت 19 در کاشان،بلوار خادمی کوچه جنب مسجد نور منزل جناب آقای علی آزادی برگزار میگردد.
متن دعوت نامه به شرح ذیل است:
بسمه
تعالی
با سلام و احترام
ضمن آرزوی قبولی
عزاداری شما در ماه محرم و صفر و تبریک به مناسبت حلول ماه ربیع الاول به اطلاع
میرساند:
مجمع سالیانه هیئت انصار المهدی (عج) روستای وادقان در جمعه مورخ 1392/10/20 ساعت 19پیرامون مباحث ذیل در کاشان منزل جناب آقای علی آزادی برگزار
میشود.
1-استماع سخنان مدعوین
محترم پیرامون برنامه های هیئت و ارائه نقاط قوت و ضعف و ارائه راه حل برای بهتر
شدن امور در برنامه های اتی هیئت
2-استماع گزارش از
اعضای هیئت رئیسه و انتخاب اعضای جدید
3-برنامه
ریزی کلی جهت امور مربوط به هیئت ظرف یکسال آینده
"هیئت انصارالمهدی (عج) وادقان"
گزارش روابط عمومی مهدیه روستای وادقان:
مهدیه وادقان در چند شب آخر ماه صفر میزبان عزاداران نبوی،حسنی و رضوی بود.
این
مراسم ها از دوشنبه 27 صفر الی 30 صفر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین...
به گزارش روابط عمومی مهدیه روستای وادقان:
مهدیه وادقان در چند شب آخر ماه صفر میزبان عزاداران نبوی،حسنی و رضوی بود.
این
مراسم ها از دوشنبه 27 صفر الی 30 صفر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
مهدیزاده و مدیحه ثرایی آقای محمد باقراکبریان برگزار گردید.
همچنین مراسم صبح 28 و 30 صفر با سخنرانی استاد محقق؛آقای عسکری و حضرت حجت الاسلام و المسلمین محمد فلاحیان برگزار شد.
از جمله برنامه های دیگر این مراسم ها خواندن زیارت عاشورا،دعای توسل،زیارت امام رضا(ع)،اطعام المهدی و... بود.