«
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم
الوارثین/ و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنود هما منهم ما
کانوا یحذرون » « و ما اراده می کنیم بر کسانی که در زمین ضعیف گردیده اند
منت گذاریم ، و آنان را روی زمین حکومت بخشیم و آنچه را که فرعون و هامان و
لشگریانشان را بیم داده بودیم از آنان بنمایانیم » در بخش سوم « نهج
البلاغه » مولا علی بن ابیطالب علیه السلام چنین آمده
امام مهدی در قرآن
«
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم
الوارثین/ و نمکن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنود هما منهم ما
کانوا یحذرون » « و ما اراده می کنیم بر کسانی که در زمین ضعیف گردیده اند
منت گذاریم ، و آنان را روی زمین حکومت بخشیم و آنچه را که فرعون و هامان و
لشگریانشان را بیم داده بودیم از آنان بنمایانیم » در بخش سوم « نهج
البلاغه » مولا علی بن ابیطالب علیه السلام چنین آمده لتعطفن
الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها پس از آنکه دنیا مانند شتر
تند خوئی که از فرزند خود میگریزد از ما گریخت سرانجام به سوی ما باز خواهد
گشت . آیات1 پس از این بیان حضرت علی علیه السلام آیه زیر را تلاوت فرمودند و
نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین
» « وعد الله الذین امنوا و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض – کما
استخلف الذین من قبلهم – و لیمکنن لهم دینهم الذی ار تضی لهم و لیبد لنهم
من بعد خوفهم امنا یعبد و ننی لایشکرون بی شیئا و من کفر بعد ذلک فاولئک هم
الفاسقون» در تفسیر( مجمع البیان) طبرسی و ( تفسیر عیاشی ) و تفاسیر دیگر
آمده که حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام این ایه را خواند آنگاه
فرمودند « آنان – به خدا قسم – شیعیان ما اهل البیت هستند که خدای
تعالی این خلقت بخشیدن به آنان را به دست مردی از خاندان ما – که مهدی این
امت باشد – انجام خواهد داد . مهدی همان کسی است که رسول خدا صلی الله الیه
و اله در باره اش فرمود اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد ،
خدای تعالی آن را آنقدر طولانی سازد تا آنکه مردی از عدل و داد پر کند ،
آنگونه که از ظلم و جور پر شده باشد» آیات2 « و لقد کتبنا
فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » « و ما در زبور پس
از تورات نوشتیم که زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند » گو آنکه
مفسران در معنای « زبور » اختلاف نموده اند و نیز در باره کلمه « ذکر» نیز
فی الجمله اختلافاتی وجود دارد ؛ این اختلافات ، اساسی و ریشه ای نیست .
خواه مقصود از « زبور» اینجا کتاب اسمانی نازل شده بر پیامبر خدا حضرت
داوود علیه السلام باشد و خواه هر نوع کتاب اسمانی که بر انبیا نازل گردیده
است – همچنین این که مراد از کلمه « ذکر » در این آیه ، تورات باشد یا
قران و یا لوح محفوظ – به هر حال معنی آیه در حد قول مفسران این است ما
در کتابهایی که بر انبیا نازل کردیم – یا در زبوری که بر حضرت داوود نازل
کردیم – پس از اوردن در ذکر – یا در ام الکتابی که در آسمان بوده که یا لوح
محفوظ است یا تورات ویا قران – نوشتیم که محققاً زمین را بندگان
صالح ما به ارث میبرند . طبرسی و دیگران در تفسیر این آیه از حضرت ابو جعفر
امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام روایت مینمایند که ایشان فرمودند «آنان یاران مهدی علیه السلام در آخر الزمان اند» آیات3 «
و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون » « و
ما در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند »
گو آنکه مفسران در معنای « زبور » اختلاف نموده اند و نیز در باره کلمه «
ذکر» نیز فی الجمله اختلافاتی وجود دارد ؛ این اختلافات ، اساسی و ریشه ای
نیست . خواه مقصود از « زبور» اینجا کتاب اسمانی نازل شده بر پیامبر خدا
حضرت داوود علیه السلام باشد و خواه هر نوع کتاب اسمانی که بر انبیا نازل
گردیده است – همچنین این که مراد از کلمه « ذکر » در این آیه ، تورات باشد
یا قران و یا لوح محفوظ – به هر حال معنی آیه در حد قول مفسران این است ما
در کتابهایی که بر انبیا نازل کردیم – یا در زبوری که بر حضرت داوود نازل
کردیم – پس از اوردن در ذکر – یا در ام الکتابی که در آسمان بوده که یا لوح
محفوظ است یا تورات ویا قران – نوشتیم که محققاً زمین را بندگان
صالح ما به ارث میبرند . طبرسی و دیگران در تفسیر این آیه از حضرت ابو جعفر
امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام روایت مینمایند که ایشان فرمودند «آنان یاران مهدی علیه السلام در آخر الزمان اند»
۰۰
۴۳ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۸