قرآن کریم از زبان حضرت نوح می فرماید:
(رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُۆْمِناً....(1)
«پروردگارا! مرا و پدر و مادرم و تمام کسانی که با ایمان وارد خانه ی من شدند را بیامرز....»
در روایات آل الله ذیل آیه ی شریفه آمده است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
(یَعنی الولایهَ مَن دَخَلَ فیها دَخَلَ بُیُوتَ الأنبیاء.) (2)
«یعنی قبول ولایت کند، هر که داخل ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) شود داخل بیوت انبیاء شد.»
واژه ی بیت، بیوت، بیوت الأنبیاء اهل البیت در فرهنگ قرآن و روایات می
تواند دارای دو معنای ظاهری و باطنی (مادی و معنوی) باشد؛ علامه مجلسی
(رحمه الله) در توضیح این آیه شریفه می فرمایند:.....
ادامه متن در ادامه مطلب مشاهده کنید...
قرآن کریم از زبان حضرت نوح می فرماید:
(رَبِّ اغْفِرْ لِی وَ لِوَالِدَیَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَیْتِیَ مُۆْمِناً....(1)
«پروردگارا! مرا و پدر و مادرم و تمام کسانی که با ایمان وارد خانه ی من شدند را بیامرز....»
در روایات آل الله ذیل آیه ی شریفه آمده است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
(یَعنی الولایهَ مَن دَخَلَ فیها دَخَلَ بُیُوتَ الأنبیاء.) (2)
«یعنی قبول ولایت کند، هر که داخل ولایت آل محمد (صلی الله علیه و آله) شود داخل بیوت انبیاء شد.»
واژه ی بیت، بیوت، بیوت الأنبیاء اهل البیت در فرهنگ قرآن و روایات می
تواند دارای دو معنای ظاهری و باطنی (مادی و معنوی) باشد؛ علامه مجلسی
(رحمه الله) در توضیح این آیه شریفه می فرمایند:
«شاید مراد از بیت، بیت معنوی باشد و لذا خانه های پیامبران همگی یک
خانه محسوب می شود که آن خانه عزت و شرف و کرامت و اسلام است پس هر کس آنها
را دوست بدارد (و سرپرستی ایشان را بپذیرد) در خانه های آنان داخل شود و
به ایشان ملحق گردد پس شیعیان (به سبب قبول ولایت) در این بیت معنوی داخلند
و مشمول دعای نوح قرار می گیرند.» (3)
بر این اساس برای هر یک از دوستداران ولایت، امکان و فرصت به عضویت
درآمدن در بیت الأنبیاء و بیت الولایه وجود دارد و همه ی ما می توانیم از
اعضای معنوی خانواده عظیم مهدویت و امام مهدی (عج) قرار گیریم همچنان که
این تهدید وجود دارد که برخی از اعضاء به سبب انجام برخی اعمال از این بیوت
اخراج شوند.
تاریخ نمایشی از کسانی که از بیوت انبیاء اخراج شده اند را به تصویر می
کشد و از آنان به عنوان اخراجی و یا انصرافی (انصراف از عضویت) و یا
نااهلان در بیوت انبیاء یاد می کند.
حضرت رضا(علیه السلام) در تبیین چگونگی و علت طرد فرزندان نوح از خاندان نبوت می فرمایند:
«همانا نوح گفت: « پروردگارا پسر من هم از أهل من محسوب می شود و به
درستی که وعده ی تو حق و بهترین حکم کنندگان خواهی بود.» پس خداوند عزو جلّ
فرمود: « ای نوح او از اهل تو نیست چرا که او عمل (فردی) غیر صالحی است.»
سپس خداوند به خاطر معصیت و نافرمانی که کرد او را از اهل او (نوح) اخراج
کرد.»(4)
علاوه بر رابطه امام و مأمومی بین ما و حضرت مهدی (عج)
می توان از دیدگاه تربیتی، رابطه پدر و فرزندی با امام (عج) داشت و خود را
به عنوان یک متربی و یک انسان نیازمند به تربیت، تحت تربیت آن پدر معنوی
درآورد و از هدایتهای مستمر و مداوم تشریعی و تکوینی حضرت بهره گرفت
حسن بن موسی بغدادی می گوید: « من در خراسان در محضر علی بن موسی
الرضا(علیه السلام) بودم و زیدبن موسی (برادر حضرت) نیز حضور داشت و رو به
عده ای از مجلسیان کرده بود و بر آنان فخر می فروخت و می گفت: ما چنین و
چنانیم. حضرت رضا (علیه السلام) که مشغول سخن گفتن برای عده ای دیگر بود،
سخنان زید را شنید و رو به او کرده، فرمود: « ای زید آیا این سخن سبزی
فروشان کوفه تو را مغرور ساخته است که می گویند: فاطمه، دامن خود را پاک
نگه داشت و از این رو، خداوند آتش را بر ذریه ی او حرام کرد؟! به خدا قسم
که این فقط اختصاص به حسن و حسین و فرزندی دارد که از شکم او زائیده شده
باشد، اما اینکه موسی بن جعفر، خدا را اطاعت کند و روزها روزه بگیرد و شبها
را به عبادت گذراند و تو معصیت خدا کنی و سپس در روز قیامت یکسان باشید.
در این صورت تو نزد خدای عزوجل عزیزتر از او خواهی بود! علی بن الحسین
(علیه السلام) می فرمود: « برای نیکوکار ما دو بهره از پاداش است و برای
بدکردار ما دو برابر عذاب» سپس آن حضرت رو به من کرد و فرمود: « ای حسن!
این آیه: « قال یا نوحُ انَّه لیس مِن اهلِک إنّه عملٌ غیرُ صالحٍ» را
چگونه قرائت می کنید؟ عرض کردم بعضی ها آن را «إنّه عملٌ غیر صالحٍ»(5)
قرائت می کنند و برخی دیگر آن را «إنّه عملٌ غیرُ صالح» (به اضافه) قرائت
می کنند، پس کسی که به صورت دوم قرائت می کند او را از فرزندی نوح نفی می
کند. حضرت فرمود: هرگز! او فرزند نوح
بود اما چون خدای عزوجل را نافرمانی کرد، خداوند او را از پدرش نفی کرد.
همین طور، هر یک از ما اهل بیت که خدای عزوجل را نافرمانی کند از ما نیست و
تو نیز چنانچه خداوند را فرمان بری، از ما اهل بیت هستی.»(6)
از سوی دیگر حضرت صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه «ربِّ إغفرلی
ولِوالِدَیَّ و لِمَن دخل بیتی مۆمناً.»(7) راه ورود به بیت الأنبیاء را
این چنین تبیین می فرماید:
«یعنی هر کس داخل در ولایت شود (ولایت را قبول کند)، داخل در بیت انبیاء
شود و فرمود: حضرت حق که «خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل
بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.» یعنی ائمه (علیهم السلام) و ولایت
و سرپرستی ایشان (پس) هر کس در ولایت ائمه (علیهم السلام) داخل شود (و
ولایت را بپذیرد) در بیت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) داخل شود.»(8)
لذا بر همه ی ما لازم است با سخت کوشی و بررسی راهکارهای به عضویت در
آمدن به بیوت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، شایستگی رسیدن به مقام
«مِنّا اهل البیت» را در خود ایجاد کنیم. امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
(إیّاکم أن تَعمَلُوا عَملاً یُعَیِّرونا، فَإنَّ وَلدَ السِّوءِ
یُعَیَّرُ والدُهُ بِعَمَلِه...)(9)
«مبادا کاری کنید که به سبب آن ما را سرزنش کنند، زیرا به سبب کردار فرزند بد، پدر او سرزنش می شود.»
آری یکی از زیباترین حالات معنوی، ادراک رابطه پدری و فرزندی بین خود و
امام زمان (عج) و به عضویت معنوی درآمدن در خانواده اهل بیت و خود را تحت
تربیت امام قرار دادن است، چرا که امام مربی و هادی باطنی و پدر معنوی ما
به حساب می آید.
بنابراین یکی از شئون امام، هدایت باطنی و تربیت نفوس است و ما باید
بکوشیم خود و خانواده خود را تحت تربیت او قرار دهیم و امام را به عنوان
پدر خویش انتخاب کنیم تا تحت عنایات و کرامتهای پدرانه او قرار گیریم و به
یک شکوفائی تربیتی و معنوی برسیم. حضرت رضا (علیه السلام) می فرمایند:
(الامام... الوالد الشَّفیق والأخ الشَّقیق و مَفزَعُ العباد فِی الدّاهیه.) (11)
«امام پدری خیرخواه و برادری مهربان و پناهگاهی برای بندگان در سختی هاست.»
همچنین رسول خدا (ص صلی الله علیه و آله) فرمودند:
(یا علی....أنا و أنت َ أبَوا هذه الأمَّه.) (12)
«یا علی من و تو پدران (معنوی) این امت هستیم.»
بنابراین علاوه بر رابطه امام و مأمومی بین ما و حضرت مهدی (عج) می توان
از دیدگاه تربیتی، رابطه پدر و فرزندی با امام (عج) داشت و خود را به
عنوان یک متربی و یک انسان نیازمند به تربیت، تحت تربیت آن پدر معنوی
درآورد و از هدایتهای مستمر و مداوم تشریعی و تکوینی حضرت بهره گرفت.
مبادا کاری کنید که به سبب آن ما را سرزنش کنند، زیرا به سبب کردار فرزند بد، پدر او سرزنش می شود
در روایات اهل بیت (علیهم السلام) به برخی از اصحاب معصومین (علیهم
السلام) که به این مقام والا (مقام مِنّا اهل البیت) نائل گشته اند، اشاره
شده است:
* اباذر غفاری - قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):
«یا أباذر إنَّکَ مِنّا أهلَ البیتِ»(13)
«ای ابوذر تو از ما اهل بیت هستی.»
*سلمان فارسی - قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):
«سلمانُ مناَّ اهلَ البیتِ» (14)
* ابوعبیده حذاء - قال الصادق(علیه السلام):
«انَّ اباعبیده منّا أهل البیت»(15)
«ابوعبیده (حذاء) از ما اهل بیت است.»
عمر بن یزید - قال الصادق(علیه السلام):
«یابن یزید أنت و الله منّا أهل البیت»(16)
«ای پسر یزید! به خدا قسم تو از ما خاندان هستی.»
* یونس بن یعقوب - قال الصادق(علیه السلام):
«انما أنت رَجلُ منَّا أهلَ البیتِ»(17)
«تو (ای یونس) مردی از خاندان ما هستی.»
* سعد الخیر- قال الباقر (علیه السلام):
«أنت أمویٌّ مِنّا أهل البیت» (18)
«تو (سعد الخیر) امویی هستی که از ما خاندان می باشی.»
عیسی بن عبدالله قمی- قال الصادق(علیه السلام):
«عیسی بن عبدالله رَجلٌّ منّا حیاً و هو منّا میِّتاً» (19)
«عیسی بن عبدالله، فردی از ما خاندان است، زنده باشد یا مرده.»
اهل بیت (علیهم السلام) در کنار معرفی اشخاصی که به مقام «مِنّا اهلَ
البیت» رسیده اند، به توصیف صفاتی که انسانها را به این مقام می رساند
پرداخته اند تا از این طریق راه نیل به این جایگاه را پیش روی همگان قرار
دهند.
راهکارهای عضویت در بیت الولایه امام زمان (عج):
از آنجا که مهمترین خانه ی الهی در عصر امروز، خانه ی امام زمان (عج)
است و ورود به آن شرط عضویت در بیوت انبیاء به شمار می رود، به برخی از
مهمترین راهکارهای عضویت در خانه ی آن حضرت اشاره می کنیم:
1. عشق و محبت اهل بیت(علیهم السلام)
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
(مَن أحَبَّنا فَهُو منّا أهل البَیتِ) (20)
«هر کس ما را دوست بدارد او از ما اهل بیت است.»
شاید مراد از بیت، بیت معنوی باشد و لذا خانه های
پیامبران همگی یک خانه محسوب می شود که آن خانه عزت و شرف و کرامت و اسلام
است پس هر کس آنها را دوست بدارد (و سرپرستی ایشان را بپذیرد) در خانه های
آنان داخل شود و به ایشان ملحق گردد پس شیعیان (به سبب قبول ولایت) در این
بیت معنوی داخلند و مشمول دعای نوح قرار می گیرند
2. تقوی و اصلاح طلبی
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
(مَن اتَّقی مِنکُم و أصلَحَ فَهُو مِنّا أهل البیتِ.»(21)
«هر یک از شما که پرهیزگار و اصلاح گر باشد، از ما اهل بیت است.»
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: (آلُ محمد کلُّ تقیٍّ) (22)
«هر پرهیزگاری، از خاندان محمد است.»
3. اطاعت و پیروی از خدا
امام رضا (علیه السلام) فرمودند:
(إذا أطَعتَ اللهَ فَأنتَ منّا أهل البیتِ) (23)
«اگر از خداوند فرمان بری، از ما اهل بیت هستی.»
4. قبول و دخول در ولایت اهل بیت (ولاء سیاسی)
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
(... مَن دَخل فیها (ولایَتَهُم) دخل فیِ بیت النبی(صلی الله علیه و آله)(24)
«هر کس در ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) داخل شود در خانه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) وارد شده است.»
5. شیعه ی خاص و خالص
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
(انَّ الشیعه الخاصَّه الخالِصَه مِنّا أهل البَیتِ) (25)
«شیعیان خاص و ناب، از ما اهل بیت هستند.»
پینوشتها:
1. نوح/ 28.
2. بحارالانوار، ج 11، ص 315.
3. همان، ج 23، ص 329.
4. نوح/ 28.
5. یعنی «غیر» را صفت برای «عمل» می گیرند و بر طبق این ترکیب معنای آیه آن است که پسر نوح فرزند او بود اما اهلیت نداشت.
6. اهل بیت در قرآن و حدیث، ح 1269.
7. نوح/ 28.
8. بحار الانوار، ج 23، ص 330.
9. اهل بیت در قرآن و حدیث، ص 486، ح 760.
10. انبیاء / 73.
11. احتجاج، ج 2، ص 434.
12. أمالی صدوق، ص 332.
13. مکارم ا لاخلاق، ج 2، ص 363.
14. مسند أبی یعلی، ج6، ص 177.
15. مستطرفات السرائر، ج 4، ص 40.
16. أمالی طوسی، ص 53.
17. رجال کشی، ج 2، ص 685.
18. اهل بیت در قرآن وحدیث، ص 846، ح 1291.
19. همان، ص 852، ح 1300.
20. تفسیر عیاشی، ج 2، ص 231.
21. اهل بیت در قرآن و حدیث، ح 1268.
22. همان، ح 1265.
23. عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص 232.
24. الکافی، ج 1، ص 423.
25. همان، ج 8، ص 333.
۰۰
۳۳ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۰