ما همواره در انتظار منجی و مصلح
بزرگ بشریت، حضرت اباصالح المهدی(عج) هستیم؛ چرا که انتظار داریم در دولت
کریمه آن حضرت(عج) انسان ها و جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنیم و بهشت
کوچک و سعادت دنیوی را به دست آوریم.
متن کامل در ادامه مطلب...
حق امامی که انتظار ظهورش را داریم چیست؟
ما همواره در انتظار منجی و مصلح
بزرگ بشریت، حضرت اباصالح المهدی(عج) هستیم؛ چرا که انتظار داریم در دولت
کریمه آن حضرت(عج) انسان ها و جامعه اخلاقی را در جهان تجربه کنیم و بهشت
کوچک و سعادت دنیوی را به دست آوریم.
ما همواره در انتظار منجی و مصلح بزرگ بشریت، حضرت اباصالح المهدی(عج)
هستیم؛ چرا که انتظار داریم در دولت کریمه آن حضرت(عج) انسان ها و جامعه
اخلاقی را در جهان تجربه کنیم و بهشت کوچک و سعادت دنیوی را به دست آوریم.
در جهانی زندگی کنیم که بی عدالتی و بداخلاقی در آن نباشد و همه چیز بر
پایه عدالت و اخلاق سامان یافته باشد.
اما پرسش این نوشتار این است که ما خود تا چه اندازه برای تحقق آنچه
آرمان بزرگ و مقدس ماست، تلاش کرده و می کنیم و تا چه اندازه نسبت به دنیای
اخلاقی امام زمان(عج) شناخت داریم؟ آیا تاکنون غیراز انتظار و آرزوی ظهور و
تحقق دولت کریمه آن حضرت(عج) به آموزه هایی که ایشان بدان اعتقاد دارد و
خواهان تحقق آن است، اندیشیده ایم و یا حتی خوانده ایم؟ چه رسد که بدان عمل
کرده و مانند هر عاشق شیدایی خانه را برای یار آذین بسته باشیم؟
منتظران واقعی، انسان های اخلاقی
هرکسی که در انتظار میهمان مهم و عزیزی باشد روزها بلکه هفته ها و ماه
ها برنامه ریزی می کند و همه جوانب و ابعاد چگونگی پذیرایی را بررسی کرده و
شرایط و بستر را به گونه ای فراهم می آورد تا در زمان موعود هیچ مشکلی پیش
نیاید و به بهترین وجه از میهمان خود پذیرایی کند.
دلشوره و دل نگرانی که میزبان دارد او را آرام نمی گذارد و دمی برجای
خود بند نمی آید و همیشه این سو و آن سو می رود تا همه چیز را فراهم آورده و
بارها و بارها بررسی و ارزیابی کند تا چیزی را کم نگذارد. هرگز دیده نشده
است که منتظری در گوشه ای بنشیند و هیچ کاری نکند و در درون نیز آرام باشد و
هیچ دلشوره و دلواپسی نداشته باشد.
منتظران واقعی حضرت امام زمان(عج) به عنوان منجی بشریت نیز همواره دل
نگران هستند و دمی آرام و قرار ندارند؛ چرا که منتظر بزرگترین مصلح برای
بزرگترین و شگفت انگیزترین رخداد تاریخ بشریت هستند. آنان در انتظار آن
هستند که همه حقیقت دعوت پیامبران از آدم(علیه السلام) تا خاتم(صلی الله
علیه و آله) و همه تلاش های اولیاء و اوصیای الهی در آن زمان به دست
اباصالح مهدی(عج) به بار نشیند و امام(عج) با ظهور خویش برگه زرین تاریخ
بشریت را بنگارد و بر همه معترضان هستی از فرشتگان مقرب تا ابلیس ملعون
اثبات کند که بشر شایستگی خلافت الهی را داراست.
کسی که حقوق مالی امام زمان (عج) و وجوهات شرعی را نمی
دهد و در اموال خود از حقوق آن حضرت(عج) دارد و آمیخته با مال ایشان مصرف
می کند، چگونه می تواند مدعی انتظار و قیام به عدالت باشد درحالی که این
عدالتی که به ضرر اوست را اجرا نمی کند و به پا نمی دارد
در آن زمان است که ماموریت پیامبران برای ساخت جامعه جهانی عادل به دست
توده های عدالت خواه و براساس کتاب و سنت الهی (حدید، آیه 25) به پایان می
رسد و تعلیم و تزکیه پیامبران (جمعه، آیه 2 و آیات دیگر) به نتیجه می رسد و
بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله) برای اتمام مکارم اخلاقی و انسان اخلاقی
تحقق می یابد؛ چرا که انسان های اخلاقی می توانند نخستین اصل و حکم اخلاقی
عقل یعنی عدالت را تحقق بخشند و جامعه عدالت محور را با مدیریت امام
زمان(عج) و برنامه های عقل و وحی اجرایی کنند.
به سخن دیگر، منتظران واقعی که جامعه عدالت محور را می خواهند، خود
انسان های اخلاقی هستند؛ زیرا توانسته اند نخستین و سخت ترین اصلی اخلاقی
را ابتدا در خود پیاده کنند تا جامعه ای عدالت محور ایجاد شود؛ چراکه اجرای
عدالت همواره درمورد خود شخص بسیار سخت و دشوار است و کمتر کسی حاضر است
که عدالت را علیه خود به اجرا درآورد هر چند که همه، خواهان اجرای عدالت
علیه دیگران و به نفع خود هستند.
از آیات قرآن به دست می آید که انسان مومن و منتظر واقعی می بایست قوام
(با تشدید واو) به عدالت و قسط و برپادارنده آن در همه حال باشد؛ چرا که
این نخستین و سخت ترین اصل اخلاقی است که عقل و شرع بدان حکم کرده اند و
انجام آن برابر با انسانی اخلاقی است؛ زیرا چنین گرایشی نشان دهنده حق طلبی
انسان است و انسان حق طلب هرگز گرایشی به هیچ نوع باطل از جمله بی عدالتی و
ظلم و گناهان دیگر نخواهد داشت.
از این رو گفته می شود که منتظران واقعی اباصالح مهدی(عج) و دولت عدالت
محور جهانی آن حضرت، انسان های اخلاقی هستند؛ چرا که انسان برپادارنده حق و
عدالت در همه حال، در اوج کمال اخلاقی قرار دارد.
حواسمان به حق امام زمان در اموالمان هست؟
حکم خمس در غنائم جنگی از ضروریات دین اسلام است و صریحاً در قرآن کریم
به آن اشاره شده است: «بدانید هر گونه غنیمتى به دست آورید، خمس آن براى
خدا، و براى پیامبر، و براى ذى القربى و یتیمان و مسکینان و واماندگان در
راه (از آنها) است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى حق از
باطل، روز درگیرى دو گروه (باایمان و بىایمان) [روز جنگ بدر] نازل کردیم،
ایمان آوردهاید و خداوند بر هر چیزى تواناست»![ انفال، 41، «وَ اعْلَمُوا
أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ
وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ
کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا یَوْمَ
الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ
قَدیر»]
2. وجوب پرداخت خمس در زمان حضور
ائمه (علیه السلام) نیز از ضروریات مذهب تشیع است، مگر در مواردی که خود
آنان شخص یا اشخاصی را از پرداخت آن معاف کرده باشند. بنابر مذهب شیعه، خمس
تنها شامل غنائم جنگی نمی شود، بلکه موضوعاتی چون سود حاصل از تجارت، کار
و... را در بر می گیرد.
3. البته، شیوه های پرداخت خمس در زمان غیبت توسط فقهای شیعه مورد تجزیه
و تحلیل قرار گرفته و نظریات مختلفی در این زمینه ارائه شده است، و طبیعی
است که هر کدام از این نظریه ها را به تنهایی نمی توان ضروری دین و مذهب به
شمار آورد.
ما خود تا چه اندازه برای تحقق آنچه آرمان بزرگ و مقدس
ماست، تلاش کرده و می کنیم و تا چه اندازه نسبت به دنیای اخلاقی امام
زمان(عج) شناخت داریم؟ آیا تاکنون غیراز انتظار و آرزوی ظهور و تحقق دولت
کریمه آن حضرت(عج) به آموزه هایی که ایشان بدان اعتقاد دارد و خواهان تحقق
آن است، اندیشیده ایم و یا حتی خوانده ایم؟ چه رسد که بدان عمل کرده و
مانند هر عاشق شیدایی خانه را برای یار آذین بسته باشیم؟
منکر دادن حق امام نباید انتظار امامش را داشته باشد
کسی که حقوق مالی امام زمان (عج) و وجوهات شرعی را نمی دهد و در اموال
خود از حقوق آن حضرت(عج) دارد و آمیخته با مال ایشان مصرف می کند، چگونه می
تواند مدعی انتظار و قیام به عدالت باشد درحالی که این عدالتی که به ضرر
اوست را اجرا نمی کند و به پا نمی دارد. آن حضرت(عج) در این باره می
فرماید: و اما المتلبسون بأموالنا فمن استحل شیئا منها فأکله فانما یأکل
النیران؛اما کسانی که اموال ما را در دست گرفته اند، پس هر کس چیزی از آن را مباح شمارد و بخورد همانا آتش خورده است. (بحارالانوار، ج 53 ص 181)
آن حضرت(عج) در جایی دیگر می فرماید: و من أکل من أموالنا شیئا فانما یأکل فی بطنه نارا و سیصلی سعیرا؛ کسی که از اموال ما چیزی بخورد همانند این است که آتش را می خورد و به زودی به جهنم خواهد رسید. (بحارالانوار، ج 53 ص 183)
حضرت مهدی(عج) خطاب به محمدبن جعفر اسدی فرمودند: و أما ما سئلت عنه من
أمرمن یستحل ما فی یده من أموالنا أو یتصرف فیه تصرفه فی ماله من غیر أمرنا
فمن فعل ذلک فهو ملعون و نحن خصماوه یوم القیامه ؛ اما
آنچه در مورد کسی پرسیدی که اموال ما در دست اوست و حلال می شمارد یا بدون
دستور ما در آن تصرف کند همان گونه که در مال خود تصرف می کند، پس کسی که
چنین کند، ملعون است و ما روز قیامت دشمنان او خواهیم بود. (کمال الدین و تمام النعمه، ص 520، ح 94)
حضرت مهدی(علیه السلام) همچنین فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم لعنه
الله و الملائکه و الناس أجمعین علی من استحل من أموالنا درهما؛ به نام خداوند بخشنده مهربان، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم جهان برکسی باد که درهمی از اموال ما را حلال بداند (و در آن تصرف کند) (بحارالانوار، ج 35 ص 183)
منبع :
روزنامه کیهان،خلییل منصوری
۰۰
۴۰ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۲