برای شرکت در سری مسابقات نگین آفرینش شماره 8 به ادامه مطلب بروید...
نحوه شرکت در مسابقه را در ادامه مطلب بخوانید...
به 110 نفر به قید قرعه در هر مسابقه جوایزی اهدا می شود.
آخرین مهلت ارسال پاسخ این مسابقه به شماره ذکر شده 1391/12/16 میباشد.
مسابقه نگین آفرینش 9 در تاریخ 1391/12/17 در سایت مهدیه وادقان قرار می گیرد.
" اعلام اسامی برندگان در همین سایت "
با توجه به این که ما هم اکنون در دوران
غیبت حضرت ولی عصر(عج) زندگی میکنیم؛ باید حقیقت انتظار اسلامی را به خوبی
درک کرده و خطرات و آسیب هایی که ممکن است در این دوران جامعهی منتظر را
تهدید کند بشناسیم . مسلماً در این مسیر، قرآن کریم به عنوان کلام الهی
بهترین راهنمای ما خواهد بود. در این جا با استمداد از آیات کریمهی قرآن
مجید 5 مورد از آسیبهای جامعه منتظر را مورد بررسی قرار میدهیم.
انتظار در اندیشهی اسلامی
اندیشه
پیروزی نهایی حق، صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم ، گسترش جهانی
ایمان اسلامی ، استقرار کامل و همهجانبهی ارزشهای انسانی به وسیلهی شخصیتی
مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامی از او به مهدی تعبیر شده است ،
امید و آرزوی تحقق این نوید کلی جهانی انسانی ،در زبان روایات
اسلامی«انتظار فرج» خوانده شده و عبادت ، بلکه افضل عبادات شمرده شده است.
پیامبر اکرم(ص) در روایتی میفرماید : «أفضل اعمال امتی انتظار الفرج». ؛ یعنی بهترین اعمال امت من انتظار فرج است.
این
روایت وقتی در کنار حدیث دیگری از پیامبر(ص) قرار میگیرد که میفرمایند :
«أفضل الاعمال أحمَزُها» یعنی بهترین اعمال سختترین آنهاست؛ اهمیت دوران
انتظار را بهتر نشان میدهد.
بنابراین دو روایت ، انتظار فرج از سختترین
اعمال در عصر غیبت محسوب میشود و پاداش آن نیز بسیار زیاد است تا آن جا که
امیر المومنین(ع) میفرماید :« المنتظر لإمرنا کالمتشحَطُ بدمه» ؛ منتظران
امر ما مانند کسانی هستند که در راه خدا به خون غلتیدهاند.
پس در این
دوران حساس و سرنوشت ساز باید بر اساس آیات قرآن کریم آسیبها و خطراتی که
جامعهی منتظر را تهدید میکند شناخته و از آن بر حذر باشیم این آسیبها
عبارتند از :
1- قساوت قلب
از جمله مهمترین عواملی که
جامعه منتظر را از هدفش که زمینه سازی ظهور است دور میکند قساوت قلب است
قرآن کریم در این باره میفرماید :«ألم یأن للذین آمنوا أن تخشع قلوبُهم
لِذکرالله...»
آیا برای کسانی که ایمان آوردهاند هنگام آن نرسیده است که
دلهایشان به یاد خدا و آن حقیقتی که نازل شده نرم و فروتن گردد و مانند
کسانی نباشند که پیش از این به آنها کتاب داده شد و زمان(انتظار)بر آنان به
درازا کشید و دلهایشان سخت گردید و بسیاری از آنان فاسق بودند.
روایتی
از امام صادق(ع) در تفسیر این آیه آمده است که میفرمایند:« این آیه در
مورد مردم زمان غیبت نازل شده است و «أمد» یعنی زمان غیبت .
این آیه
کریمه در مورد قوم بنی اسرائیل است که هنگامی که حضرت موسی علیه السلام
برای ملاقات خداوند به میعاد الهی رفت و هارون را به عنوان جانشین خود در
میان آنها گذاشت ، زمان غیبت موسی برایشان طولانی جلوه کرد و گمان کردند که
موسی(ع) دیگر نمیآید و قساوت دلهایشان را گرفت و به گوساله پرستی روی
آوردند.
بنابراین جامعه منتظر ما نیز از خطر قساوت قلب که در نتیجه انجام گناه و دور دانستن زمان ظهور دچار میشود در امان نیست.
امام صادق(ع) برای این که شیعیانشان را از این خطر محفوظ بدارند میفرمایند :
«فتوقعوا الفرج صباحاً و عشاء» یعنی هر صبح گاه و هر شام گاه به انتظار فرج باشید .
لذا
در دعای عهد میخوانیم «اِنَهم یَرَونه بعیداً و نراهُ قریباً» یعنی
آنان(ظالمان) ظهورش را دور میدانند و ما آن را نزدیک میدانیم.
2- استعجال در امر ظهور
استعجال
به معنی خواستن با عجله است و خطر آن جاست که منتظران خواستار وقوع امر
الهی ظهور قبل از فرا رسیدن موعد مقرر آن در علم الهی باشند .قرآن کریم با
اشاره به این امر میفرماید :
« وَ لَما رَجَعَ موسی اِلی قَومه غضبان
أسِفاً قال بئسما خَلَفتمونی مِن بَعدی اَعجلتم امر ربکُم...» ؛ چون موسی
به سوی قوم خود بازگشت با حالت خشم و تأسف به قوم خود گفت :پس از من بد
جانشینی برای من بودید آیا در مورد فرمان پروردگارتان عجله کردید ...»
همان
طور که عجله بنی اسرائیل در غیبت موسی علیه السلام نسبت به امر
پروردگارشان موجب گمراهی آنان گردید، در دوران غیبت امام زمان(عج) هم
استعجال در امر فرج حضرتش موجب گمراهی و هلاکت خواهد شد. امام جواد(ع)
میفرمایند :«یهلک فیها مستعجلون و ینجوا فیها المسلمون» یعنی در دوران
غیبت شتاب زدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند.
بنابراین
در دوران غیبت باید تسلیم اراده و حکمت الهی بود و در عین حال صبورانه
آرزوی ظهور داشت و همواره آمادهی ظهور و فرج حجت الهی بود .امام حسین(ع)
میفرماید : افرادی که در دوران غیبتش در مقابل اذیت و تکذیب صبر میکنند به
منزله مجاهد با شمشیر در کنار رسول خدا صل الله علیه وآله هستند.
پس
باید بدانیم در هر موقعیتی چه ظهور و چه غیبت، آنچه مهم است انجام وظیفه و
تکلیف الهی است و بنا بر روایات مؤمنینی که به امام زمان(عج) و راه او
ایمان و معرفت دارند در صورت تعجیل یا تأخیر ظهور خسرانی نکرده و در زمرهی
یاران اهل بیت(ع) قرار میگیرند .
3-تبعیت از بزرگان فاسد
در
دوران غیبت حجت الهی یکی از بزرگترین متکرات، پیروی از افراد ناسالم و
نالایقی است که در مسیر مخالفت با اهداف الهی ظهور قدم بر میدارند. در
دوران غیبت حضرت موسی(ع) قوم او به پیروی از سامری روی آورده گوساله پرست
شدند در حالی که هارون نماینده و جانشین حضرت موسی(ع) را رها کردند .قرآن
کریم سخن قوم موسی(ع) را بیان میکند که گفتند :«قالوا ما اَخلفنا موعدک
بملکنا و لکنّا حملنآ اوزاراً من زینه القوم فقذفناها فکذلک القی السامری» ؛
قوم موسی گفتند ما به میل و اراده خود از وعده تو تخلف نکردیم بلکه مقداری
از زیورهای قوم را که با خود داشتیم(در آتش) افکندیم و سامری این چنین
القا کرد.
بنابراین قوم موسی بهانه آوردند که سامری با فریب کاری خود
آنها را گمراه کرده است ولیکن جواب آنها پذیرفته نیست چون اختیار از آنها
سلب نشد بلکه با سوء اختیار خود از سامری پیروی کردند چنان که تعداد کمی
نیز با پیروی از حضرت هارون مومن ماندند.
سامری در قوم موسی(ع) یک فرد
عادی نبود بلکه از بزرگان و اهل علم بود به علم کیمیا وقوف داشت و در شناخت
علوم دیگر مثل هندسه و نجوم شهرت تام داشت و طالبان علوم برای تحصیل علم
نزد او تردد میکردند.
در قوم موسی(ع) تنها سامری به عنوان عالم و بزرگ
قوم میتوانست چنین فتنهای ایجاد کند پس در جامعهی منتظر حضرت مهدی(عج) هم
باید همواره هوشیار بود که افراد ناشایستی که دارای موقعیتهای ممتاز علمی،
نسبی، اقتصادی و سیاسی در جامعه هستند، کورکورانه مورد تبعیت قرار نگیرند.
4-نافرمانی از نایب ولی خدا
قرآن
کریم با به تصویر کشیدن دوران غیبت حضرت موسی(ع) و ماجرای گمراهی بنی
اسرائیل ، نکات عبرت آموزی را برای جامه منتظر حضرت مهدی(ع) بیان میکند از
جمله آفتهایی که جامعه منتظر را از مسیر الهی خود منحرف میکند عدم اطاعت از
جانشین و نایب حجت خداوند است . قرآن کریم از زبان هارون(ع) که جانشین
حضرت موسی بود میفرماید :«قال ابن اُم إنَ القومَ استضعفونی و کادوا
یقتلوننی » ؛ هارون(ع) گفت: ای فرزند مادرم این گروه مرا ناتوان و ذبون
شمردند و نزدیک بود مرا بکشند .
در جریان فتنهی سامری عدهی بسیار کمی به
سفارش موسی(ع) عمل کردند و با پیروی از هارون در ایمانشان استقامت
ورزیدند؛ پس باید دانست که جامعه منتظر ما نیز از آفت مصون نخواهد بود و
عدم پیروی از نواب عام امام عصر(عج) نیز میتواند وحدت جامعه اسلامی را خدشه
دار و زمینهی فتنه انگیزی دشمنان دین و مهدویت را فراهم کند در حالی که
امام عصر(عج) ما را به پیروی از فقها توصیه کردهاند و فرمودهاند :
« اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواه احادیثنا فإنهم حجتی علیکم و أنا حجه الله علیهم.»
در حوادث و رویدادهای تازه به راویان احادیث ما(فقها) مراجعه کنید؛ چرا که آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها هستم.
5-خیر دانستن و امید بستن به غیر از امام معصوم
از
جمله آفتهایی که جامعه منتظر را از مسیر انتظار سازنده منحرف میسازد این
است که مردم حجت الهی را به عنوان تنها راه نجات خود فراموش کرده و برای
آنها جایگزینی قرار دهند در حالی که قرآن کریم میفرماید : « بقیة الله خیرُ
لکم إن کنتم مومنین ...» ؛ باقی مانده خداوند بر شما بهتر است اگر از
مومنان باشید.
بنابر روایات معصومین، تأویل این آیه مربوط به امام
عصر(عج) است . امام باقر(ع) میفرماید : نخستین سخنی که مهدی(ع) پس از قیام
خود میگوید این آیه است « بقیت الله خیرَ لکم إن کنتم مومنین» سپس میگوید ،
منم بقیة الله و حجت و خلیفۀ او در میان شما ، پس هیچ کس بر او سلام
نمیکند مگر این که میگوید : السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه .
مهمترین
پیام آیه شریفه این است که امام عصر(عج) بهترین باقی ماندهی خداوند برای
شماست و خیر و صلاح شما در رو آوردن به ایشان است و آنچه جامعه منتظر را
مورد آسیب و خطر قرار میدهد این است که کسی یا چیزی غیر از امام معصوم(ع)
را برای نجات از مشکلات مادی و معنوی خود بهتر بدانیم. امیر المومنین(ع)
این خطر را به ما گوشزد میکند و در حدیثی میفرماید : « مهدی(ع) غیبتی
مینماید که جاهل گوید : نیازی به آل محمد علیهم السلام نیست.»
برای در
امان بودن از این خطر باید معرفت و شناخت خود را نسبت به امام مهدی(عج) و
ضرورت نیاز به وجودشان را بالا ببریم . به یقین بدانیم که هیچ یک از مدعیان
نجات بشریت با همهی ادعایی که دارند نمیتوانند ذرهای از نقصان غیبت امام
مهدی(عج) را جبران کنند و بلکه برعکس در حقیقت جامعهی بشری را به عقب و ذلت
در دنیا و آخرت سوق میدهند.
سئوالات
الف)آیه شریفه « ألم یأن للذین امنوا أن تخشع قلوبهم لذکرالله . . . . . » بیانگر کدام یک از آسیب های جامعه منتظر است؟
1- تبعیت از بزرگان فاسد
2- قساوت قلب
3- نافرمانی از نایب ولی خدا
ب) قساوت قلب نتیجه چیست؟
1- دور دانستن زمان ظهور
2- انجام گناه
3- گزینه 1 و 2صحیح است
ج) بنا بر روایات معصومین(ع) تأویل آیه شریفه (بقیه ا.. خیر لکم ان کنتم مومنین) چیست؟
1- امام علی (ع)
2- امام حسین (ع)
3- امام مهدی (عج)
د) برای در امان ماندن از فراموشی حجت خدا در جامعه چه باید بکنیم؟
1- توسل به حضرت مهدی (عج)
2- بالا بردن معرفت و شناخت نسبت به حضرت مهدی (عج)
3- تبعیت از علمای دین
جهت شرکت در مسابقه پیامکی ، پاسخ سوالات را مانند مثال زیر به شماره پیامک 10001214 ارسال نمایید .
عدد اول شماره بروشور : 8
عدد دوم کد شهرشما : 0362
عدد سوم گزینه های صحیح : 2332
مثال : 803622332 ( بدون فاصله)
۰۰
۳۳ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۰