برای پاسخ به این
پرسش بایستی امام را بشناسیم تا بدانیم چه وظایفی در قبال او بر عهده ماست!
ما در مقالات پیشین بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی به نقل از سایت کیهان
(با تصرّف و تلخیص) را آوردیم و به این بحث پرداختیم و....
وظیفه مردم و امت اسلامی در عصر غیبت چیست؟
برای پاسخ به این
پرسش بایستی امام را بشناسیم تا بدانیم چه وظایفی در قبال او بر عهده ماست!
ما در مقالات پیشین بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی به نقل از سایت کیهان
(با تصرّف و تلخیص) را آوردیم و به این بحث پرداختیم و در شناخت یار غایب
از نظر توضیحاتی را ارائه نمودیم. د رواقع این وظیفه بعد از آن معرفت
فراهم می شود. ما از چیزی پاس می داریم که او را بشناسیم. منتظر شیء یا
شخصی هستیم که او را بشناسیم.
فرق
ما با دیگران این است که ما به مهدی موجود موعود معتقدیم و گرنه کدام
مسلمان غیرشیعه است که به مهدی موعود معتقد نباشد! در پایان زمان و آخر
الزمان انسان وارسته ای ظهور می کند، نام مبارکش کذا لقب پربرکتش مهدی، به
اسم قیام ظهور می کند، این را غالب مسلمین معتقدند. اما خصیصه ما امامیه و
اثنی عشریه این است که معتقدیم به مهدی موجود موعود (علیه و علی آبائه آلاف
التحیه والثناء).
اگر او را درست شناختیم، منتظر او خواهیم
بود و اگر او را نشناختیم، منتظر نیستیم. اما از طرف دیگر، اگر کسی منتظر
نبود، حیات معقول ندارد و باید گفت زنده نیست. انسان در عصر غیبت یا منتظر
است، یا گرفتار جاهلیت. ما در عصر غیبت شق سوم و قسم سوم نداریم. یا مردم
منتظران راستین ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه)اند، یا اگر منتظر نشدند، در
جاهلیت به سر می برند. استدلال این مسئله این است:
این سخن به
تعبیرات گوناگون از همه معصومین (علیهم الصلاه و علیهم السلام) رسیده است
که زمین بی حجت نخواهد بود و اگر این حجت نباشد زمین متلاشی می شود: «لولا
الحجّة لساخت الارض؛ اگر حجّت الهی نبود زمین متلاشی می شد.» (18). این حجت
فقهی نیست. این حجت اصولی هم نیست. این ظاهر یک آیه یا یک ظاهر حدیث نیست.
این اجماع یا شهرت نیست. منظور از این حجت خلیفه خدا، انسان کامل، مظهر
اسم اعظم است که هم تشریع از اوست به اذن خدا و هم تکوین از اوست به اذن
خدا. اگر چنین رابطه ای رخت بربندد، فیض به مردم نمی رسد، ساخت الارض
باهلها؛ «زمین با اهلش متلاشی می شود.»
مهماندار
همه فرشتگان که در شب قدر نازل می شوند وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه)
است، اگر ما او را درست بشناسیم و منتظر او باشیم، حتما فیض فرشتگان فرو
آمده به ما هم می رسد.
در سوره انبیاء خداوند متعال اهمیت
توحید را بیان می کند که می فرماید: اگر توحید نباشد و شرک در عالم حکومت
کند، زمین و آسمان را فساد و تباهی در بر می گیرد.« لوکان فیهما الهه
الاالله لفسدتا؛ اگر در آسمان و زمین غیر از خدا حکم براند، هر دو فاسد می
شوند.»(19). این نصوص مظهریت همان آیه سوره انبیاء را تبیین می کند. یعنی
اگر گیرنده فیض از طرف خدا نباشد و رساننده فیض از طرف خدا نباشد و این
رابطه قطع شود، فیض به انسان ها نمی رسد. وقتی فیض به انسان و اهل زمین
نرسید، این زمین رخت برمی بندد. اینکه گفتند: احیاناً شب نیمه شعبان شب قدر
است، برای آن است که وقتی چنین عنصر کاملی، انسان کاملی ظهور می کند، آن
رابطه خاص و فیض رسانی خداوند متعال تجلّی مخصوص دارد. گرچه سراسر جهان
هستی تجلّی خداست؛ اما شب قدر جای نزول قرآن است، مقدرات تقدیر می شود.
شب
نیمه شعبان جای میلاد ولی عصر است، مقدرات تدوین می شوند. مقدمات اولیه
مقدرات در نیمه شعبان، تعقیب اش در نوزده ماه مبارک، تکمیل نیمه نهایی اش
در 21 ماه مبارک رمضان و تکمیل تام اش در بیست و سوم ماه مبارک!
شبی
که امام به دنیا می آید، مثل شبی که قرآن نازل می شود، حرمت قدر دارد. و
اگر حرمت قدر دارد، فرشتگان در شب قدر نازل می شوند. مهماندار همه فرشتگان
که در شب قدر نازل می شوند وجود مبارک ولی عصر (أرواحنا فداه) است، اگر ما
او را درست بشناسیم و منتظر او باشیم، حتما فیض فرشتگان فرو آمده به ما هم
می رسد. تنها خواسته ما در چنین شبی این نباشد که بیماران را شفا بدهند یا
مشکلات مالی را حل کنند. مخصوصا طلاب علوم عالم ربانی شدن، مؤلف خوب شدن،
محقق خوب شدن، فقیه خوب شدن، مفسر خوب شدن، حکیم خوب شدن، متکلم خوب شدن را
در این شب ها ازخداوند متعال به برکت مولود میلاد بخواهید. استقرار نظام،
دوام نظام، گسترش نظام، تحکیم نظام در سراسر گیتی را از خداوند متعال مسئلت
کنید. همت های بلند مایه استجابت دعاها خواهد بود.به هر تقدیر ما وقتی
منتظر آن حضرتیم که حضرت را بشناسیم. وقتی حضرت را می شناسیم که بدانیم در
هر عصری انسان کامل موجود هست. تنهامهدی موعود نیست که دیگران هم معتقدند!
فرق ما با دیگران این است که ما به مهدی موجود موعود معتقدیم و گرنه کدام
مسلمان غیرشیعه است که به مهدی موعود معتقد نباشد! در پایان زمان و آخر
الزمان انسان وارسته ای ظهور می کند، نام مبارکش کذا لقب پربرکتش مهدی، به
اسم قیام ظهور می کند، این را غالب مسلمین معتقدند. اما خصیصه ما امامیه و
اثنی عشریه این است که معتقدیم به مهدی موجود موعود (علیه و علی آبائه آلاف
التحیه والثناء). پس چنین انسانی موجود است:
اولاً که هیچ عصری از چنین انسانی خالی نیست، وگرنه لساخت الأرض بأهلها.
و
ثانیاً در بسیاری از روایات آمده است که زمین از حضور حجتی از ما خالی
نیست که مبادا کسی حجت را به معنای جامع و شامل معنا کند. فرمودند: از
خاندان ماست، از ماست، پس یعنی:
هرگز زمانی نمی آید که زمین از ما خالی باشد!
منبع:سایت تبیان
۰۰
۶۱ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۶۸