حکمت بی پایان خداوندی و لطف بی کران
الهی، سرنوشت بشر را برای این رقم زد که از درون و بیرون راه خیر و شر به
او بنمایاند تا گروهی راه خیر گزینند و شاکر باشند و گروهی به شر رو آرند و
کفران ورزند. چه بسیار پیامبرانی که از سوی آن مهربان لطیف پیام
آوردند! بارها در قبایل مختلف پیامبرانی به رسالت برگزیده شدند و به مهر و
قهر بشر را به راه راست خواندند و انسان، این غرقهی دریای جهالت و
خودخواهی و رفاه طلبی با این لطف ارزشمند الهی چنان کرد که در تاریخ آمده
است.«هیچ رسولی به سویشان فرستاده نشد مگر آن که او را استهزاء کردند»
.......
حکمت بی پایان خداوندی و لطف بی کران
الهی، سرنوشت بشر را برای این رقم زد که از درون و بیرون راه خیر و شر به
او بنمایاند تا گروهی راه خیر گزینند و شاکر باشند و گروهی به شر رو آرند و
کفران ورزند. [1] چه بسیار پیامبرانی که از سوی آن مهربان لطیف پیام
آوردند! بارها در قبایل مختلف پیامبرانی به رسالت برگزیده شدند و به مهر و
قهر بشر را به راه راست خواندند و انسان، این غرقهی دریای جهالت و
خودخواهی و رفاه طلبی با این لطف ارزشمند الهی چنان کرد که در تاریخ آمده
است.«هیچ رسولی به سویشان فرستاده نشد مگر آن که او را استهزاء کردند». [2]
به
جز گروهی اندک که نور ایمان به دلشان تابید، راه راست را شناختند و
برگزیدند و به سعادت رسیدند و آبشار الطاف خدا هم چنان فیضان میکرد تا آن
که ارسال رسل به نگین خاتم رسید و خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و
آله و سلم، تنها دلیل هستی عالم، مظهر «لولاک لما خلقت الافلاک» به نور
پیامبری مبعوث شد.
تا دین خدا را کامل گرداند و حجت را بر مردم تمام
کند، اما چه سنگها که به دست جهالت مردم پیشانی مبارکش را نشکافت و چه
اهانتها که از درون غفلت زده و تاریک خفاشان سیه دل، دل مهربانش را نیازرد
تا آن که در غدیری از نور، در نقطهی تولد دوبارهی خلقت، رشتهی ولایت به
زنجیرهی امامت مولا علی و فرزندان او متصل شد. و این آیه نازل گردید که:
«امروز دین شما را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم». [3]
پس
از آن، تاریخ خونبار و اشک آلود شیعه، خود، حکایت مردمی است که در بارش
باران الطاف خداوندی به زیر چتری از جهالتها، قساوتها، دنیاطلبیها و
عافیت گزینیها پناه جستند و حرمان و خزان را برگزیدند و این نعمت تامه
الهی را به سیاهی ظلم خود آزردند، چه آنان که در پی دنیا و زرق و برق و
منصب و مقامش دست به خون گلهای بوستان عصمت آلودند و چه آنان که
بیاعتنایی، بیخیالی و آرامش طلبیدند و آنچه باقی ماند، حکایت پیچیدن صدای
نالهای در چاه بود و پرپر شدن یاسی پشت دری سوخته و جگری شرحه شرحه در
تشت و سری خونآلود بر نیزه و داستان ادامه دار ظلمها، زندانها،
شکنجهها، بیحرمتیها و دستها و زبانهای زهرآلود.«عجب صبری خدا دارد!»
[4]
باران لطف الهی پایان پذیر نیست. فیضان الطاف او خاموش نمیشود و
چشمهی رحمت و فیضش نمیخشکد. ارسال رسل، فرستادن راهنما و روشن داشتن
چراغی فرا راه زندگی بشر، از الطاف ویژه و ضروری اوست که لحظهای قطع
نمیشود و ذره ای کاستی نمیگیرد. آخرین حجت خدا ختم امامت و ولایت و نگین
درخشان این انگشتری پا به عرصهی وجود مینهد. درست در زمانی که از همان
گاه تولد دست قساوت و شرارت حکام وقت با شمشیر کین در کمین اوست.اما برای
مردمی که بیشترشان نمیاندیشند، [5] تدبر نمیکنند [6] و بیشترشان ستمکار
و نادانند، لطف خدا از پس پردهی غیب جاری میشود.برای آنها که با همهی
نیازشان به نور و گرما و حیاتبخشی خورشید، چشم دیدن خورشید را ندارند.
تاریخ
خونبار و اشک آلود شیعه، خود، حکایت مردمی است که در بارش باران الطاف
خداوندی به زیر چتری از جهالتها، قساوتها، دنیاطلبیها و عافیت گزینیها
پناه جستند و حرمان و خزان را برگزیدند و این نعمت تامه الهی را به سیاهی
ظلم خود آزردند، چه آنان که در پی دنیا و زرق و برق و منصب و مقامش دست به
خون گلهای بوستان عصمت آلودند
خورشید از پشت ابر، حیات
میبخشد و نور میتابد. چه حکمت با عظمتی و چه لطف بینهایتی! چه قدر خدا
صبور و مهربان است و چه قدر انسان غفلت زده و عصیانگر! اینک ما در عصر
غیبت، در فراق او میسوزیم و در حرمانش از حسرت لبریزیم و از دوریاش به
خدا شکوه میکنیم. چه سخت است این حرمان! چه دشوار است این فراق، که از
ماست که بر ماست! و او خواهد آمد و با شمشیر پولادین عدالت در دست، به
انتقام همه ظلمهایی که بر بوستان عصمت رفته است، بر خواهد خاست. خداوندا!
چه بسیار احسانی که تو بر ما روان کردی و چه بسیار ستمی که ما بر خود روا
داشتیم! ای مهربان! ما را به جهالتمان در مگیر، به لغزشهامان چشم مینداز،
به دست کوته و بخت پریشانمان منگر و چشمانمان را به جمال دل آرایش روشن
کن، پرتوی از نور درخشان خورشید وجودش را بر ما بتابان و حیاتی
دوبارهیمان بخش، بویی از شمیم خوش عطرش را به مشاممان برسان تا به
سرمستیاش آسمانی شویم. یک قطره از زلال حیات بخش مهرش در سبویمان ریز تا
بهاری شویم و موعد ظهورش را برسان که سخت عطشناک و منتظریم، یا لطیف!
پی نوشت:
[1] سوره انسان (76) آیه ی 3.
[2] سوره یس (36) آیه 30.
[3] سوره مائده (5) آیهی 3.
[4] معینی کرمانشاهی، ای شمعها بسوزید.
[5] سوره مائده (5) آیهی 103.
[6] سوره محمد (47) آیهی 24.
منبع: روح بهار
اگر چه درهای رحمت خداوند هیچ گاه به
روی بندگانش بسته نخواهد شد، اما برخی از ایام از اهمیت ویژه ای برخوردار
هستند که از جمله آنها می توان به روز عرفه اشاره کرد، چرا که عرفه، روز
بازگشت است؛ بازگشت به آغوش مهربان خدا، عرفه، روزی است که ناامیدی از
درگاه خدا رخت برمی بندد و درهای رحمت ویژه خداوند به روی بندگان باز خواهد
شد،چنانچه امام سجاد در صحیفه سجادیه می فرماید:...
ابراهیم به قربانگاه رفت ... اسماعیل برای قربانی شدن آماده شد ... خدا
قربانی دیگری از آسمان برای ابراهیم فرستاد ... ابراهیم و اسماعیل نمره
قبولی آوردند ... . ماجرایی که تقریبا همه از آن مطلع هستیم و بارها و
بارها شنیدهایم. اسلام روز رخداد این ماجرای سراسر عبرت را برای مسلمین
عید قرار داد. اعیاد اسلامی علاوه برای ایجاد نشاط روحی در میان امت،
فرصتهایی را برای مسلمین ایجاد میکنند که باید قدردانشان بوده و به راحتی
آنها را از دست ندهیم. در این مجال به بیان پنج فرصت طلایی که در این روز
برایمان فراهم میگردد اشاره میکنیم.
فرصت اول: نزدیکی به خدا
خداوند
انسان را آفرید. او را اشرف مخلوقات قرار داد. در او میل رسیدن به کمال را
نهاد تا گام به گام به سویش رفته و در آغوش رحمت الهی سکنی گیرد. عبادت
ریشه در فطرت آدمی دارد و دعا مرهم دردهای قلب خسته آدمی است. انسان با دعا
خود را به حضرت دوست نزدیکتر میسازد و جان خویش را آرام میسازد. عید
قربان را میتوان روز دعا و نیایش دانست. در روایات آمده است شبزندهداری
در شب عید قربان ارزشی بسیار دارد:
رسول الله صلى الله علیه و آله :
"مَن أحیَا اللَّیالِیَ الأَربَعَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ: لَیلَةَ
التَّروِیَةِ ، ولَیلَةَ عَرَفَةَ ، ولَیلَةَ النَّحرِ ، ولَیلَةَ الفِطرِ
".
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : "هر کس این چهار شب را شب زنده دارى کند، بهشت براى او واجب است: شبِ ترویه، شب عرفه، شب عید قربان و شب عیدفطر".[1]
مستحب
است در صبحگاه عید قربان، غسل نموده، جامهای آراسته بر تن کرده و دو رکعت
نماز در زیر آسمان به جا آورده شود. اکنون که قسمت بودن در کنار حاجیان
نصیبمان نشد با خواندن نماز عید قربان در زیر آسمان کبود با عمق جان فریاد
میزنیم که خدایا دوستت داریم و شوق رسیدن به تو را در وجودمان بارور
میسازیم.
فرصت دوم: بهرهگیری از تفریحات سالم
در
کنار تأکیدات فراوان بر عبادت حق تعالی، همواره رسول مکرم اسلام (صلی الله
علیه و آله) به مسلمین سفارش کردهاند نشاط روحی و جسمی خویش را حفظ
نمایند. ایشان در فرمایشی به یاران خود میگویند: "به سرگرمی و بازی
بپردازید، زیرا دوست ندارم سختگیری و خشونت در دینتان مشاهده شود".[2]
عید
قربان فرصتی است برای دیدار بیماران تا موجب زنده شدن امید در روح خسته از
دردشان گردد و هم سبب گردد قدردان سلامتی خود گشته و شکرگزار آن باشیم
چه
خوب است از فرصت تعطیلی این روز بزرگ بهره گرفت، بار سفر بست و از طبیعت
زیبای پاییزی بهره گرفت و یک روز خوب را در کنار خانواده و دوستان سپری
کرد. تا هم روحیه و نشاط خویش را بازیابیم و هم فرصت در کنار خانواده بودن
را از دست ندهیم. فرصتی برای تفریح و نشاط کودکان، نوجوانان و جوانان و حتی
میانسالان و سالخوردگان. فرصتی برای ایجاد لحظاتی خویش در صفحه ذهنهای
خسته از روزمرگیها.
فرصت سوم: صله رحم
پیوند
با خویشان و نیکی به آنان به ویژه پدر و مادر، از راههای مهم رشد و تعالی
و تقرب به خدای سبحان است که پس از ایمان به خدا از بافضیلتترین اعمال
دینی به شمار میرود و اجر و پاداش مادی و معنوی فراوانی دارد.[3]
چه
خوب است در این روز یادی از دوستان و آشنایانی که مدتهاست آنها را
ندیدهایم کرده و به دیدارشان برویم. و یا اگر فرصت دیدار نیست با تماسی
تلفنی یا حتی پیامکی کوتاه از احوالشان جویا شویم. به دیدار پدرها و
مادرانی برویم که با تمام وجود برایمان زحمت کشیدهاند. چه آنها که در
خانههای خود هستند، چه آنانی که در خانههای سالمندان چشم امید به آمدن
فرزندانشان دارند. یادمان نرود آنهایی که زیر خاک خوابیدهاند. مبادا سردی
خاک قلبهایمان را سرد کرده باشد. به دیدارشان رفته و با فاتحهای روحشان
را شاد کرده و خالی بودن جایشان را یادآور شویم.
در برخی نقاط ایران
سنتی حسنه میان مردمان جاری است و آن اینکه در ایام عید قربان، همانند
آنچه در عید نوروز جاری است، به دیدار یکدیگر رفته و قربانیهای خود را با
هم میل میکنند تا هم از حال یکدیگر جویا شوند و هم به سنت نیکوی اسلام عمل
نموده باشند.
فرصت چهارم: عیادت از بیماران
بیماری
یکی از سختترین آزمایشاتی است که خداوند سبحان ممکن است فرد و خانواده او
را بدان مبتلا سازد. این سختی زمانی مضاعف خواهد شد که انسان در هنگامه
بیماری خود را تنها حس کند و همدرد و یاری در کنار خویش نبیند. انسان بیمار
همواره چشم به راه است تا شخصی، هر چند غریبه، از حالش جویا شود و تسکینی
بر دردش قرار دهد. دست نوازشی بر سر بکشد و امید بهبودی را در دلش روشن
سازد. از این روست که در اسلام تأکید فراوانی بر ملاقات بیماران شده است.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیثی میفرمایند:
"عَائِدُ الْمَرِیضِ یَخُوضُ فِی الْبَرَکَةِ فَإِذَا جَلَسَ انْغَمَسَ فِیهَا".[4]
"عیادت کننده از بیمار، در برکت و وارد شده است و هرگاه با بیمار بنشیند در برکت فرورفته و غوطهور شده است".
عید
قربان فرصتی است برای دیدار بیماران تا موجب زنده شدن امید در روح خسته از
دردشان گردد و هم سبب گردد قدردان سلامتی خود گشته و شکرگزار آن باشیم.
فرصت پنجم: دلجویی از فقرا و درماندگان
اکنون
که ما در خانههای خویش و در کنار خانوادهیمان زندگی میکنیم و از شادی
با هم بودن بهره میبریم، بسیاری از افراد در ایران عزیزمان و یا سراسر
دنیا هستند که از حداقلهای زندگی محرومند. هنگامی که ما به فکر این هستیم
که عید خود را چگونه سپری کنیم، عدهای چون دیگر ایام سال، در جستجوی یافتن
غذایی هستند تا خانوادهیشان سر گرسنه بر بالین نگذارند. هنگامی که ما
فرزندان خویش را در آغوش میگیریم و آنان را مملو از دوست داشتن مینماییم،
بسیاری هستند که لذت با هم بودن را از یاد بردهاند و فقر و گرسنگی جای آن
را در قلبهایشان گرفته است. رسول مهربانیها همیشه نگران این گروه از
مردمان بود و به یاران خویش به گونههای مختلف توصیه میکردند به حال
همسایگانتان توجه داشته باشید مبادا گرسنه باشند و شما در حالی که سیر
هستید شب را سپری نمایید. در روایتی از امام علی (علیه السلام) گزارش شده
است:
"إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ
الْأَغْنِیَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ فَمَا جَاعَ فَقِیرٌ إِلَّا بِمَا
مُتِّعَ بِهِ غَنِیٌّ وَ اللَّهُ تَعَالَى [جَدُّهُ] سَائِلُهُمْ عَنْ
ذَلِکَ".[5]
"خداوند سبحان
غذای فقررا را در اموال ثروتمندان قرار داده است، پس هیچ فقیری در دنیا
گرسنگی نمیکشد مگر اینکه ثروتمندی حق او را نداده باشد و خداوند از اغنیا
در این باره خواهد پرسید".
خداوند
قربانی کردن در این روز را سنت قرار داد و به مردم یاد داد که در قربانی
حقی برای فقیران است. بسیار دیده شده است که افراد پس از قربانی کردن نذر
خویش، آن را در میان اقوام نزدیک خویش پخش میکنند. این امر به جای خویش
نیکو است اگر در بین آن اقوام فردی نیازمند وجود داشته باشد. اما اگر تمامی
افراد از قدرت مالی خوبی برخوردار بودند چه خوب است که بخشی از قربانی را
به فقیرانی داد که در حسرت خوردن یک لقمه غذای خوب، شبها و روزها را پشت
هم میگذرانند و چه بسا پاداش این قربانی کردن بسیار بالاتر باشد
خداوند
قربانی کردن در این روز را سنت قرار داد و به مردم یاد داد که در قربانی
حقی برای فقیران است. بسیار دیده شده است که افراد پس از قربانی کردن نذر
خویش، آن را در میان اقوام نزدیک خویش پخش میکنند. این امر به جای خویش
نیکو است اگر در بین آن اقوام فردی نیازمند وجود داشته باشد. اما اگر تمامی
افراد از قدرت مالی خوبی برخوردار بودند چه خوب است که بخشی از قربانی را
به فقیرانی داد که در حسرت خوردن یک لقمه غذای خوب، شبها و روزها را پشت
هم میگذرانند و چه بسا پاداش این قربانی کردن بسیار بالاتر باشد.
در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:
"أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع أو دفع عنه مغرما أو کشف عنه کربا".[6]
"محبوبترین کارها نزد خدا سیر کردن گرسنه یا پرداختن بدهی یا برطرف کردن گرفتاری اوست".
نتیجه
عید
قربان از اعیاد بزرگ مسلمین به شمار میرود و عبادت خداوند سبحان در آن
منزلتی بس بلند دارد. مسلمانان در این روز میتوانند برای خود فرصتسازی
نمایند و کارهایی که شاید در دیگر ایام سال کمتر توان انجام آن را به دلیل
مشغله های کاری و فکری دارند انجام دهند. از جمله آنکه فرصتی را برای
تفریحات سالم و در کنار خانواده بودن قرار دهند، به دیدار نزدیکان و
آشنایان به ویژه پدران و مادران بشتابند، به عیادت بیماران رفته و یا از
حال فقرا و مساکین دلجویی نمایند. این همه اگر با نیت قرب الی الله انجام
شوند ارزشی بسیار داشته و در طریق سیر الی الله یاری رسان فرد خواهند بود.
پی نوشت ها:
[1]. حج و عمره در قرآن و حدیث، ص 343.
[2]. مفاتیح الحیاه، ص 201.
[3]. همان، ص 209.
[4]. بحار الأنوار، ج 78، 224، ح 33.
[5]. نهج البلاغة، ص 533.
[6]. نهج الفصاحة، ص 168، ح 76.
منبع:سایت تبیان
یکی از مهمترین
مسایلی که بین نسل امروز و نسل گذشته فاصله انداخته این است که جوانان این
دوره نمی خواهند چیزی را با تعصب بپذیرند . ولی نسل دیروز اعتقادات را از
پدران بی کم و کاست می گرفتند و بدون آنکه در آن تردیدی داشته باشند خود را
بر آن باور ها پایبند می کردند گذشت زمان و .....
یکی از مهمترین
مسایلی که بین نسل امروز و نسل گذشته فاصله انداخته این است که جوانان این
دوره نمی خواهند چیزی را با تعصب بپذیرند . ولی نسل دیروز اعتقادات را از
پدران بی کم و کاست می گرفتند و بدون آنکه در آن تردیدی داشته باشند خود را
بر آن باور ها پایبند می کردند گذشت زمان و نزدیک شدن ارتباطات و تبدیل
شدن جهان به دهکده ای که مردم آن می توانند با هم ارتباطی نزدیک داشته
باشند ، باعث شد که مقایسه بین ادیان و مذاهب بیشتر صورت بگیرد و تردید ها
در مورد باورها بیشتر شود .« پدرم نگفته بود»
عنوان صفحه ایست که از این به بعد هر هفته به موضوعی خواهد پرداخت و یکی
از باور های دینی را به دیده شک بر انداز خواهد کرد در آن به سوالاتی پاسخ
خواهیم داد که ریشه اعتقادات ما را تشکیل می دهند . در این راه به باز تاب این صفحه در نظر شما خواننده محترم نیازمندیم.« پدرم نگفته بود » خدا کیست و چرا خدا دیده نمی شود...« پدرم نگفته بود » چرا باید از خدا بترسم ....« پدرم نگفته بود » چرا باید نماز بخوانم ...« پدرم نگفته بود » بهشت و جهنم چیست و خدا از اینکه بندگانش را دو دسته می کند چه سودی می برد....« پدرم نگفته بود » چرا باید برای جلب رضایت خدا خودم را به سختی بیندازم و خوشی ها را بر خود حرام کنم .....پدرم گفته بود ، باید نماز بخوانم. باید شعائر را پاس بدارم . باید روزه بگیرم . و..._وب
سایت مهدیه وادقان به دلیل مشاهده این خلاء بزرگ یعنی شکاف مابین اعتقادات
این دونسل ؛ با لینک این صفحه اینترنتی سعی دارد تا این شکاف را در حد
توان خود برای مخاطبانش به حداقل برساند.منبع:سایت مجمع الثقلین کاشان
در مورد وظایف و تکالیف شیعیان در
دوران غیبت سخنهاى بسیارى گفته شده است و حتى در بعضى از کتابها، از جمله
کتاب مکیالالمکارم فى فوائد الدعاء للقائم تا نود وظیفه براى منتظران
قدوم خاتم اوصیاء حضرت بقیةاللّه، ارواحنا له الفداء، بر شمرده شده است....
در مورد وظایف و تکالیف شیعیان در
دوران غیبت سخنهاى بسیارى گفته شده است و حتى در بعضى از کتابها، از جمله
کتاب مکیالالمکارم فى فوائد الدعاء للقائم تا نود وظیفه براى منتظران
قدوم خاتم اوصیاء حضرت بقیةاللّه، ارواحنا له الفداء، بر شمرده شده است.
از جمله این وظایف:
- دعا برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
- شناخت صفات و سیره امام علیه السلام
- عشق و علاقه نسبت به حضرت
- ذکر فضائل و مناقب آنحضرت، و شرکت در مجالس امام شناسی
- صدقه برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
اما .......
وظیفه
بسیار مهمی که کمتر به آن اشاره شده و هر شیعه منتظر بر عهده دارد
پیراستن خود از خصایص ناپسند و آراستن خود به اخلاق نیکو است، چنانکه در روایتى که از امام صادق، علیهالسّلام، نقل شده، آمده است:
هر
کس دوست مىدارد از یاران حضرت قائم، علیهالسّلام، باشد باید که منتظر
باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که
منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم، علیهالسّلام، به پاخیزد،
پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش
کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این اجر] اى گروه مشمول رحمت
خداوند! [1]
امام عصر، علیهالسلام، نیز با توجه به ناگهانى بودن
امر ظهور، همه شیعیان را در زمان غیبت به انجام اعمال پسندیده و دورى از
اعمال ناپسند فراخوانده، مىفرماید:
پس هر یک از شما باید آنچه را
که موجب دوستى ما مىشود، پیشه خود سازد و از هر آنچه موجب خشم و ناخشنودى
ما مىگردد، دورى گزیند؛ زیرا فرمان ما به یکباره و ناگهانى فرامىرسد و در
آن زمان توبه و بازگشت براى کسى سودى ندارد و پشیمانى از گناه کسى را از
کیفر ما نجات نمىبخشد.
هر
کس دوست مىدارد از یاران حضرت قائم، علیهالسّلام، باشد باید که منتظر
باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، در حالى که
منتظر است، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم، علیهالسّلام، به پاخیزد،
پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش
کنید و در انتظار بمانید، گوارا باد بر شما [این اجر] اى گروه مشمول رحمت
خداوند!
موضوع تهذیب نفس و دورى گزیدن از گناهان و اعمال
ناشایست، به عنوان یکى از وظایف منتظران در عصر غیبت، از چنان اهمیتى
برخوردار است که در توقیع شریفى که از ناحیه مقدسه حضرت صاحبالامر به
مرحوم شیخ مفید، (رضى اللّه عنه) صادر گردیده، اعمال ناشایست و گناهانى که
از شیعیان آن حضرت سر مىزند، یکى از اسباب و یا تنها سبب طولانى شدن غیبت و
دورى شیعیان از لقاى آن بدر منیر شمرده شده است:
... پس تنها چیزى
که ما را از آنان (شیعیان) پوشیده مىدارد، همانا چیزهاى ناشایستى است که
از ایشان به ما مىرسد و خوشایند ما نیست و از آنان انتظار نمىرود. [2]
باید
توجه داشت که ما تنها زمانى مىتوانیم خود را منتظر امام عدالتگستر و
پیرو او بدانیم که در زندگى فردى و اجتماعى خود، راه و روش مورد نظر او را
اجرا کنیم. چنانکه در نامه امیرالمۆمنین على، علیهالسلام، خطاب به
عثمانبن حنیف، فرماندار بصره آمده است:
آگاه باش که هر پیروى را
پیشوایى است که پى وى را پوید و از نور دانش او روشنى جوید، بدان که پیشواى
شما بسنده کرده است از دنیاى خود به دو جامه فرسوده و دو قرصه نان را
خوردنى خویش نموده. بدانید که شما چنین نتوانید کرد. لیکن مرا یارى کنید به
پارسایى و کوشیدن و پاکدامنى و درستى ورزیدن. [3]
برخى منابع که با مطالعه آنها مىتوان به الگوى مطلوب براى اخلاق و رفتار مورد نظر ائمه معصومین، علیهمالسلام، دست یافت عبارتند از:
1. دعاى
مکارمالاخلاق امام سجاد، علیهالسلام؛ این دعاى شریف که در صحیفه سجادیه
(دعاى بیستم) و در پایان کتاب مفاتیحالجنان، شیخ عباس قمى آمده، یکى از
بهترین منابع براى شناخت فضایل و رذایل اخلاقى است.
2.
دعاى امام زمان، علیهالسلام؛ این دعا در مفاتیحالجنان نقل شده و با جمله
أَللَّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطَّاعَةِ... آغاز مىشود. دعاى یادشده
که از امام زمان، علیهالسلام، نقل شده از جمله دعاهایى است که مىتواند به
ما تصویرى روشن از شیعه منتظر ارایه دهد و ما را با انتظارات امام از
شیعیانش آشنا کند.
انسان با مداومت بر خواندن این دعاها و سعى و
تلاش در به کار بستن آنچه در آنها آمده است، مىتواند به وضعیت روحى و
اخلاقى مطلوب و مورد نظر ائمه معصومین، علیهمالسلام، و بویژه امام عصر
علیهالسلام، دست یابد و انشاءالله در هر زمان که ظهور واقع شد با رویى
سپید در پیشگاه امام خود حاضر شود.
پی نوشت ها:
1- المجلسى، المولى محمد باقر، همان، ج52، ص176.
2- المجلسى، المولى محمد باقر، همان، ج53، ص177.
3- نهجالبلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، نامه 45، ص317.
فرآوری: فاطمه زین الدینی
منابع:
سیدمحمدتقی موسوی ، کتاب شریف "مکیال المکارم"
شیعه، انتظار، وظایف منتظران، نویسنده: ابراهیم شفیعی سروستانی
سایت آوینی